Trasa Wolbromska: jest wniosek o pozwolenie na użytkowanie

Wczoraj, 7 grudnia do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego został złożony wniosek o pozwolenie na użytkowanie dla Trasy Wolbromskiej – zachodniej obwodnicy Zielone. A to oznacza, że jeszcze w tym roku z nowo wybudowanej infrastruktury będą mogli korzystać użytkownicy ruchu.

Przypomnijmy: realizacja nowej drogi wylotowej na północy Krakowa rozpoczęła się w II połowie 2022 roku. To wspólny projekt, który powstaje na podstawie trójstronnej umowy w trybie „zaprojektuj i wybuduj” pomiędzy Województwem Małopolskim i Gminą Miejską Kraków, a firmą STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Nowa droga o długości około 2 km przebiega przez teren gminy Miejskiej Kraków i gminy Zielonki.

Za krakowski odcinek odpowiada Zarząd Inwestycji Miejskich. Rozpoczyna się on w rejonie ul. Pachońskiego, gdzie łączy się z budowaną obecnie pod nadzorem ZIM linią tramwajową do Górki Narodowej. W ramach zadania powstał około kilometrowy odcinek nowej drogi kategorii G do granicy Krakowa, posiadającej dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Wybudowano łącznik pomiędzy nową trasą, a ul. Glogera wraz z rondem turbinowym. Rozbudowana na długości około 200 metrach została ul. Glogera. W ramach zadania powstał wiadukt nad torami kolejowymi oraz przejście podziemne umożliwiające ruch pieszy i rowerowy. Wybudowano nową i przebudowano istniejącą infrastrukturę sieci podziemnych, w tym system odwadniający. Trasą Wolbromską poprowadzona będzie komunikacja autobusowa. Przewidziani także nasadzenie ponad 500 drzew i krzewów.

Trasa Wolbromska – zachodnia obwodnica Zielonek ma poprawić wyjazd z Krakowa na północ i odciążyć istniejące drogi dojazdowe do naszego miasta z gminy Zielonki – ulice Łokietka i Glogera. Będzie alternatywą dla ulicy Jasnogórskiej i al. 29 Listopada. Nowa droga połączy się docelowo z północną obwodnicą Krakowa, realizowaną obecnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Zadanie dofinansowane jest ze środków Unii Europejskiej. Na krakowską część zadania, której wartość to 80 mln zł, uzyskano dotację w wysokości prawie 20 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, w ramach w ramach Osi Priorytetowej 7 Infrastruktura transportowa, Działanie 7.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 7.1.1 Drogi regionalne, Typ projektu A Budowa, przebudowa dróg, w tym budowa obwodnic.

 


| Jan Machowski