Budowa szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie – premetro

W ramach przygotowania ÔÇ×Studium wykonalno┼Ťci budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w KrakowieÔÇŁ, rozpatrywane by┼éy trzy podsystemy transportu zbiorowego (metro, premetro ÔÇ×wahad┼éoÔÇŁ, premetro szybki tramwaj) w 7 r├│┼╝nych wariantach przebiegu, obs┼éuguj─ůce p├│┼énocn─ů cz─Ö┼Ť─ç miasta na kierunku wsch├│d-zach├│d. Analizom ruchu poddano wszystkie 7 wariant├│w przebiegu tras, z 4 dodatkowymi podwariantami dla ka┼╝dego z nich. Analizy wykonano dla 7 horyzont├│w czasowych w interwa┼éach 5 letnich, w okresie od roku 2028 do roku 2058. Nast─Öpnie dokonano optymalizacji systemu tramwajowego i autobusowego. ┼ü─ůcznie wykonano ponad 300 kombinacji oblicze┼ä. Otrzymane wyniki zosta┼éy zestawione w matrycy do analizy wielokryterialnej, dzi─Öki czemu mo┼╝liwe by┼éo wskazanie 3 najkorzystniejszych wariant├│w do dalszych analiz technicznych ÔÇô dw├│ch wariant├│w metra i jednego wariantu premetra. Po przeprowadzeniu szczeg├│┼éowych analiz finansowych, ekonomicznych, ruchowych, ┼Ťrodowiskowych i prawnych, rekomendacja pad┼éa na wariant premetra jako najoptymalniejszego rozwi─ůzania dla Krakowa z puntu widzenia finansowego, spo┼éecznego i funkcjonalnego.

Wariant rekomendowany do dalszych prac b─Ödzie mia┼é przebieg cz─Ö┼Ťciowo tunelowy i cz─Ö┼Ťciowo estakadowy. Tunel zosta┼é zaprojektowany g┼é├│wnie na odcinku centralnym, gdzie wyst─Öpuj─ů najwi─Öksze utrudnienia na sieci tramwajowej oraz w rejonie wielowariantowego w─Öz┼éa przesiadkowego w Bronowicach. Pozosta┼éy przebieg jest naziemny, cz─Ö┼Ťciowo wykorzystuj─ůc istniej─ůce torowiska tramwajowe (g┼é├│wnie w rejonie Nowej Huty), a cz─Ö┼Ťciowo wymaga budowy nowej infrastruktury naziemnej oraz nadziemnej, czyli estakady. Ca┼ékowita d┼éugo┼Ť─ç trasy wynosi 21,82 km z czego 6,6 km przebiega w tunelu, a 1,4 km na estakadzie. Pozosta┼ée odcinki to trasa na powierzchni terenu. Liczba stacji wynosi 32, a ┼Ťrednia odleg┼éo┼Ť─ç mi─Ödzy nimi wyniesie ok. 670 metr├│w. Szacuje si─Ö, ┼╝e w godzinach szczytu krakowskie premetro przewiezie 14 tys. pasa┼╝er├│w.

Opracowanie ÔÇ×Studium wykonalno┼Ťci budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w KrakowieÔÇŁ dofinansowane by┼éo ze ┼Ťrodk├│w Unii Europejskiej w ramach instrumentu ┼ü─ůcz─ůc Europ─Ö (Connecting Europe Facility ÔÇô CEF).

Aktualnie ZIM podpisa┼é umow─Ö na przygotowanie dokument├│w potrzebnych do uzyskania decyzji ┼Ťrodowiskowej dla pierwszego etapu krakowskiego premetra. Zlecenie wykona firma ÔÇ×ekovert ┼üukasz SzkudlarekÔÇŁ z Wroc┼éawia.

W pierwszym etapie planuje si─Ö budow─Ö odcinka pomi─Ödzy Domem Handlowym Wanda, a ul. Piastowsk─ů. Trasa liczy prawie 10,5 km d┼éugo┼Ťci, z czego 5,6 to tunel pod ┼Ür├│dmie┼Ťciem i 1,4 estakada. Zak┼éadany czas przejazdu to ok. 9 minut.


| Jan Machowski