Pawilon Wyspia艅skiego

Charakterystyczna, ceglano-wapienna elewacja, dyskretnie i w spos贸b nawi膮zuj膮cy do kontekstu miejsca wyeksponowane trzy witra偶e wed艂ug oryginalnych projekt贸w Stanis艂awa Wyspia艅skiego. Budz膮cy w trakcie budowy 偶ywe dyskusje pawilon wystawienniczy nosz膮cy imi臋 wielkiego polskiego artysty m艂odopolskiego jest dzi艣 prawdziw膮 ozdob膮 centrum Krakowa.

Pawilon Wyspia艅skiego to realizacja pomys艂u sprzed ponad 20 lat zrodzonego w Muzeum Narodowym na przetworzenie witra偶y Stanis艂awa Wyspia艅skiego z kartonu na szk艂o. Inicjatyw臋 prof. Marka Rostworowskiego podj膮艂 w 1998 roku Andrzej Wajda, kt贸ry wraz z Krzysztofem Ingardenem zg艂osi艂 budow臋 Pawilonu 鈥濿yspia艅ski 2000鈥 Radzie Programowej Festiwalu Krak贸w 2000, jako konkursowy projekt festiwalowy. W艂adze Krakowa podj臋艂y w贸wczas decyzj臋 o powo艂aniu fundacji 鈥濿yspia艅ski 2000鈥, maj膮cej na celu pozyskanie 艣rodk贸w na budow臋. Kierowana przez prezesa Krystiana Przew艂ockiego Fundacja zleci艂a i sfinansowa艂a w latach 2004-2005 obowi膮zkowe w tym miejscu badania archeologiczne, kt贸re umo偶liwi艂y dalsze kroki do realizacji Pawilonu, podj臋te przez obecnego Prezydenta Jacka Majchrowskiego. Ide臋 budowy Pawilonu wspar艂o Ministerstwo Kultury przeznaczaj膮c na ten cel sum臋 3 mln z艂otych. Jesieni膮 2005 roku Rada Miasta Krakowa podj臋艂a decyzj臋 o przej臋ciu inwestycji od Fundacji i sfinansowaniu pozosta艂ej cz臋艣ci.

Z pocz膮tkiem 2006 roku Wydzia艂 Inwestycji (poprzednik Zarz膮du Inwestycji Miejskich) og艂osi艂 przetarg na budow臋 Pawilonu, kt贸ry wygra艂a krakowska firma Budostal 2. Obiekt za kwot臋 prawie 10.7 mln z艂 zrealizowany zosta艂 w nieco ponad 1 rok, wed艂ug projektu pracowni 鈥濱ngarden & Ewy, Architekci鈥. Uroczyste oddanie Pawilonu do u偶ytku 鈥 w czerwcu 2007 roku – zbieg艂o si臋 z obchodami 750. rocznicy Wielkiej Lokacji Krakowa na prawie magdeburskim.

Atrakcj膮 Pawilonu s膮 witra偶e wg oryginalnych projekt贸w Stanis艂awa Wyspia艅skiego, wykonane przez Zak艂ad Witra偶贸w S. G. 呕ele艅ski. To tam, jeszcze za 偶ycia, Stanis艂aw Wyspia艅ski tworzy艂 witra偶owe projekty. Kartony zosta艂y przeniesione na szk艂o z maksymaln膮 dok艂adno艣ci膮 co do rozmiaru, rodzaju materia艂u i techniki.

Fasada Pawilonu eksponuje od strony pl. Wszystkich 艢wi臋tych witra偶e w wapiennych ramach, otoczonych uk艂adem specjalnie zaprojektowanych cegie艂 zawieszonych na stalowych ci臋gnach. Elewacja dope艂nia kompozycj臋 placu, gdzie zar贸wno pobliski ko艣ci贸艂 Franciszkan贸w – z najs艂awniejszymi witra偶ami Stanis艂awa Wyspia艅skiego – jak i znajduj膮cy si臋 nieco w g艂臋bi ko艣ci贸艂 Dominikan贸w, s膮 budowlami ceglanymi. W艂a艣nie charakterystyczna i niespotykana dot膮d elewacja Pawilonu jest elementem przyci膮gaj膮cym uwag臋. Mi臋dzy innymi dzi臋ki niej obiekt zosta艂 zauwa偶ony przez mi臋dzynarodowe gremia architekt贸w.

Obecnie Pawilon Wyspia艅skiego pe艂ni funkcj臋 wystawienniczo-konferencyjn膮. Obiekt jest zarz膮dzany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe.


| ZIM