To obecnie najwi臋ksza i najwa偶niejsza inwestycja infrastrukturalna w p贸艂nocnej cz臋艣ci Krakowa. Pocz膮tek nowej trasy tramwajowej o d艂ugo艣ci ponad 5 km znajduje przy istniej膮cej p臋tla Krowodrza G贸rka, u zbiegu ulic Bratys艂awskiej, dr. Twardego i Wybickiego. Nast臋pnie lini臋 poprowadzono w kierunku p贸艂nocnym do ul. Pacho艅skiego, gdzie tramwaj skr臋ci w prawo w kierunku wschodnim i pojedzie wzd艂u偶 ulic Pacho艅skiego i Siewnej. W rejonie ul. Bociana projektowana trasa tramwajowa skr臋ca na p贸艂noc w kierunku ulic Ku藕nicy Ko艂艂膮tajowskiej i Banacha a偶 do p臋tli autobusowo-tramwajowej z nowoczesnym dworcem. Bezpo艣rednio nad p臋tl膮 zlokalizowany b臋dzie wielopoziomowy parking P&R wraz ze stanowiskami postojowymi przystosowanymi do 艂adowania pojazd贸w elektrycznych.
Materia艂y dla mieszka艅c贸w:
- wizualizacja koncepcji p臋tli tramwajowej wraz z terminalem autobusowym i parkingiem P+R G贸rka Narodowa. Autor PUT Intercor Sp. z o.o.
- Styk linii KST do G贸rki Narodowej i KST na Azory:
Projekt w zakresie budowy linii tramwajowej KST Azory nie przewiduje wjazdu na p臋tl臋 Krowodrza G贸rka. Natomiast powi膮zanie inwestycji KST Azory z inwestycj膮 KST etap III umo偶liwia relacj臋 linii tramwajowej z Azor贸w na G贸rk臋 Narodow膮 oraz z Azor贸w w kierunku 艢r贸dmie艣cia w obu kierunkach. Zaprojektowane przystanki tramwajowe dla KST etap III na wysoko艣ci p臋tli Krowodrza G贸rka po wybudowaniu obu linii tramwajowych w kierunku G贸rki Narodowej i Azory umo偶liwiaj膮 korzystanie z linii tramwajowej we wszystkich kierunkach, tj. w kierunku Azor贸w, G贸rki Narodowej i 艢r贸dmie艣cia. Poni偶ej rysunki:
- Projekt sta艂ej organizacji ruchu
- Plany sytuacyjne – ortofotomapa
- Projekt zagospodarowania zieleni
- projekt zagospodarowania terenu
- Raport z ponownej oceny oddzia艂ywania na 艣rodowisko
W ramach trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do G贸rki Narodowej przewidziano tak偶e dwukomorowy tunel drogowy o d艂ugo艣ci ok. 100 m w ci膮gu ul. Opolskiej. Takie rozwi膮zanie ma zapewni膰 bezkolizyjny i sprawy przejazd komunikacji tramwajowej z p贸艂nocnych osiedli do centrum miasta.
Planowana do realizacji inwestycja obejmuje m.in.:
鈥 budow臋 linii tramwajowej o d艂ugo艣ci ok. 5 km wraz z pe艂n膮 infrastruktur膮 drogow膮 obejmuj膮c膮 budow臋 i przebudow臋 ci膮g贸w komunikacyjnych, budow臋 艣cie偶ek rowerowych, budow臋 chodnik贸w oraz budow膮 o艣wietlenia
鈥 przebudow臋 istniej膮cej p臋tli tramwajowej Krowodrza G贸rka oraz budow臋 nowej p臋tli tramwajowo-autobusowej w rejonie G贸rki Narodowej
鈥 budow臋 3 nowych podstacji trakcyjnych oraz gruntown膮 modernizacja 1 podstacji
鈥 budow臋 wielopoziomowego skrzy偶owania z tunelem w ci膮gu ul. Opolskiej
鈥 budow臋 3 parking贸w w systemie Park & Ride:
– przy p臋tli tramwajowo- autobusowej Krowodrza G贸rka na ok.110 miejsc
postojowych
– przy ul. Pacho艅skiego w rejonie ul. Szopkarzy na ok. 94 miejsca postojowe
– przy p臋tli tramwajowo – autobusowej G贸rka Narodowa – parking dwupoziomowy na
ok. 240 miejsc postojowych
鈥 budow臋 siedmiu obiekt贸w in偶ynierskich:
– tunel w ci膮gu ul. Opolskiej
– estakada drogowa nad dolin膮 Sudo艂u
– estakada tramwajowa nad dolin膮 Sudo艂u
– k艂adka dla pieszych na wysoko艣ci ulicy Szopkarzy i Danka
– most na rzece Bia艂ucha
– przepust na potoku Bibiczanka
– wiadukt kolejowy.
Zadanie realizowane jest w trybie 鈥瀦aprojektuj i wybuduj鈥. Zgodnie z podpisan膮 22 maja 2017 roku umow膮, wykonawc膮 inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsi臋biorstwo Us艂ug Technicznych 鈥濱NTERCOR鈥 Sp. z o. o. oraz Przedsi臋biorstwo In偶ynieryjnych Rob贸t Kolejowych 鈥濼OR-KRAK鈥 Sp. z o. o. Przed wy艂onieniem wykonawcy, Miasto uzyska艂o decyzje o uwarunkowaniach 艣rodowiskowych (15 marca 2016 roku).
Projekt wsp贸艂finansowany jest przez Uni臋 Europejsk膮 ze 艣rodk贸w Funduszu Sp贸jno艣ci w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i 艢rodowisko na lata 2014-2020.
Warto艣膰 projektu zgodnie z umow膮 o dofinansowanie z dnia 03.10.2017r.
Ca艂kowita warto艣膰 projektu: 378 914 203,93 PLN
Wydatki kwalifikowane w ramach projektu: 216 735 206,67 PLN
Dofinansowanie ze 艣rodk贸w UE: 151 233 429,65 PLN
Jak sygnalizowa膰 potencjalne nieprawid艂owo艣ci lub nadu偶ycia w PO Ii艢 2014-2020?
Instytucja Zarz膮dzaj膮ca POIi艢 wdro偶y艂a i udost臋pni艂a mechanizm umo偶liwiaj膮cy sygnalizowanie o potencjalnych nieprawid艂owo艣ciach lub nadu偶yciach finansowych. Mechanizm umo偶liwia zg艂aszanie nieprawid艂owo艣ci poprzez adres e-mail: naduzycia.POIS@mir.gov.pl lub specjalny formularz znajduj膮cy si臋 na stronie internetowej: www.pois.gov.pl/nieprawidlowosci. Powy偶sze rozwi膮zanie przyczyni si臋 do realizacji Programu i u艂atwi zg艂aszanie nadu偶y膰, mog膮cych mie膰 negatywny wp艂yw na jego przebieg.