Ruszył audyt rowerowy Trasy Ciepłowniczej

Rozpoczął się audyt rowerowy dotyczący planowanej Trasy Ciepłowniczej wraz z linią tramwajową. Na stronie Zarządu Transportu Publicznego opublikowane zostały cztery warianty inwestycji, która ma połączyć Czyżyny z Płaszowem.

Przypomnijmy: na zlecenie Zarządu Inwestycji Miejskich opracowywana jest wielobranżowa i wielowariantowa koncepcja przebiegu Trasy Ciepłowniczej pomiędzy ul. Lipską a rondem Dywizjonu 308 wraz z linią tramwajową na długości ok. 4 km i budową skrzyżowań (lub węzłów) drogowych, estakad oraz przeprawy pod/nad rzeką Wisłą.

W ramach trwającej umowy, wykonawca – firma Fehlings Krug Polska Sp. z o.o. – zaproponował cztery warianty przebiegu i rozwiązań projektowych, z których ostatecznie wybrany zostanie jeden. Wariant wynikowy – wyłoniony na podstawie wielokryterialnej oceny obejmującej m.in. analizy ruchu, bezpieczeństwo projektowanej infrastruktury, ekonomikę rozwiązań czy raport z konsultacji społecznych – będzie poddany dalszym pracom przygotowawczym. Zgodnie z obecną umową, w tym roku planuje się wszczęcie postępowania o wydanie decyzji środowiskowej (DUŚ), natomiast ostateczne jej uzyskanie planowane jest w 2024 r.

W kolejnych latach, po zabezpieczeniu środków finansowych, Miasto planuje zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji zezwalających na realizację, a następnie samą budowę Trasy Ciepłowniczej wraz z linią tramwajową.

Aktualnie opracowane przez projektantów cztery warianty inwestycji opublikowane zostały na stronie Zarządu Transportu Publicznego w ramach audytu rowerowego.

W wariancie pierwszym trasa główna (drogowa) prowadzona jest mostem nad Wisłą z rozdzieleniem przebiegu torowiska tramwajowego w ciągu ulic Saska – Nowohucka.

W drugim wariancie trasa drogowa jest prowadzona mostem wraz z układem torowym. Wariant ten zmienia poprowadzenie torowiska tramwajowego względem wariantu pierwszego.

Z kolei w wariancie trzecim, trasa drogowa poprowadzona jest tunelem pod Wisłą z przebiegiem torowiska analogicznie jak w wariancie pierwszym, lecz w zmienionym usytuowaniu względem ulicy Saskiej.

Ostatni z wariantów – to zintegrowanie trasy drogowej i linii tramwajowej i poprowadzenie ich w tunelu pod Wisłą.

Z proponowanymi wariantami można się zapoznać TUTAJ.

Warto wiedzieć, że na zlecenie ZIM opracowywana jest także wielobranżowa i wielowariantowa koncepcja Trasy Nowobagrowej wraz z linią tramwajową. Zarówno trasa Ciepłownicza, jak i Nowobagrowa mają być elementami III obwodnicy miasta po stronie południowo-wschodniej, gdzie początek wyznacza rondo Dywizjonu 308, a koniec skrzyżowanie ulic Nowosądecka/Wielicka/Kamieńskiego.

 

 


| Jan Machowski