Pół miliona pasażerów do Górki Narodowej

Ponad pół miliona pasażerów skorzystało z nowej linii tramwajowej na północy Krakowa na odcinku od Papierni Prądnickich do Krowodrzy Górki w pierwszym miesiącu funkcjonowania komunikacji tramwajowej w tej części miasta. Przejazd z przystanku początkowego do Krowodrzy Górki zajmuje 9 minut, a w niecałe 20 dojedziemy do Nowego Kleparza.

Warto podkreślić, że uruchomienie komunikacji tramwajowej do północnych osiedli miasta nie oznacza zakończenia realizacji całego kontraktu. Trwają roboty przy budowie zintegrowanego węzła przesiadkowego na Górce Narodowej: dwupoziomowego parkingu P+R z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową. Porządkowany jest rejon przecięcia linii tramwajowej z ulicami Kuźnicy Kołłątajowskiej, Słomczyńskiego oraz łącznika drogowego pomiędzy tymi ulicami. Przypomnijmy, że w tym rejonie zainstalowano pod ziemią potężne zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności  prawie 480 kubików, czyli 480 tys. litrów. Takie rozwiązanie znacznie poprawi bezpieczeństwo przeciwpowodziowe mieszkańców Górki Narodowej na wypadek deszczów nawalnych. Wykonawca sukcesywnie uzupełnia też elementy oświetlenia wzdłuż linii tramwajowej i układu drogowego. Rozpoczęły się też pierwsze nasadzenia, w pierwszym etapie głównie krzewów, a w dalszej kolejności drzew. Jeśli aura pozwoli, do końca tego roku obszar od Wybickiego do Węgrzeckiej ozdobi ok. 3,5 tys. nowych drzew i ponad 40 tys. krzewów – zdecydowana większość w granicach inwestycji. W rejonie ulicy Węgrzeckiej, a więc nieopodal pętli na Górce Narodowej, zostanie utworzony kolejny Park Krakowian.

Zapowiadana pod koniec sierpnia komunikacyjna rewolucja dla północnych dzielnic Krakowa stała się faktem. Nie dość, że tramwajem dojedziemy teraz do Śródmieścia w niecałe 20 minut, to jeszcze liczby wskazują, że mieszkańcy bardzo chętnie korzystają z przejazdu tramwajami linii 18 i 50. Z danych MPK SA wynika, że w pierwszym miesiącu funkcjonowania Krakowskiego Szybkiego Tramwaju etap III, na odcinku od przystanku Papierni Prądnickich do Krowodrzy Górki z komunikacji tramwajowej skorzystało ponad pół miliona podróżnych. Tramwaje linii 18 i 50 wykonały prawie 15 tys. kursów, a łączna liczba przejechanych kilometrów na trasie Krowodrza Górka – Papierni Prądnickich wyniosła 62 500. W dni powszednie nowa linię obsługują 42 składy tramwajowe, a w weekendy 20.

Wszystkie elementy największej infrastrukturalnej inwestycji Miasta Krakowa na północy mają zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku. Aktualnie budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju etap III na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą to koszt rzędu 600 mln zł. Projekt realizowany jest przy wsparciu z Unii Europejskiej oraz rządu RP. Dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi 184 mln zł, a 38 mln zł Miasto dostało na realizację zadania w ramach rządowego programu wsparcia przygotowań III Igrzysk Europejskich w 2023 r. Łączny koszt dofinansowania zewnętrznego to ok. 222 mln zł.

 

 


| Jan Machowski