Nowa infrastruktura komunikacyjna

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej i na Azory oraz rozbudowa al. 29 Listopada do granic miasta to trzy największe projekty infrastrukturalne w północnej części miasta, przygotowywane do realizacji przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie. Rozpoczęcie prac budowlanych przy pierwszej z inwestycji – linii tramwajowej do Górki Narodowej – planowane jest już w tym roku.

Linii  tramwajowa KST Krowodrza Górka Górka Narodowa będzie miała ok. 5 km długości. Początek trasy wyznaczy istniejącej pętla Krowodrza Górka, u zbiegu ulic Bratysławskiej, dr. Twardego i Wybickiego. Następnie linia pobiegnie w kierunku północnym do ul. Pachońskiego, a dalej w kierunku wschodnim i pojedzie wzdłuż ulic Pachońskiego i Siewnej. W rejonie ul. Bociana projektowana trasa tramwajowa skręci na północ w kierunku ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha aż do pętli autobusowo-tramwajowej  z nowoczesnym dworcem. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany będzie wielopoziomowy parking P&R wraz ze stanowiskami postojowymi przystosowanymi do ładowania pojazdów elektrycznych.

W ramach trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej przewidziano także dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m w ciągu ul. Opolskiej. Takie rozwiązanie ma zapewnić bezkolizyjny i sprawy przejazd komunikacji tramwajowej z północnych osiedli do centrum miasta.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Zgodnie z podpisaną 22 maja 2017 roku umową, wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „INTERCOR” Sp. z o. o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o. o. Przed wyłonieniem wykonawcy, Miasto uzyskało decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych (15 marca 2016 roku).

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Obecnie trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID. Oczekuje się, że decyzja będzie wydana na przełomie sierpnia i września br. Prace powinny rozpocząć się jesienią. Potrwają około 2 lata.

Równie wyczekiwana przez mieszkańców jest rozbudowa al. 29-Listopada  na odcinku od ul. Opolskiej  do granic  miasta Krakowa. Zadanie obejmuje rozbudowę istniejącej ulicy al. 29 Listopada (od ul. Opolskiej/Woronicza do granic miasta) na długości ok. 2.6 km wraz z przebudową obiektów inżynierskich oraz rozbudową, przebudową i budową infrastruktury: odwodnienia, oświetlenia, sygnalizacji świetlnej i kolidującego uzbrojenia.  Planowany przebieg trasy pokrywa się z istniejącą trasą al. 29 Listopada.

Dzięki poszerzeniu al. 29 Listopada do co najmniej dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każda stronę, przebudowie wiaduktów kolejowych, a także – w perspektywie czasu – połączeniu nowej al. 29 Listopada z planowanymi do realizacji inwestycjami komunikacyjnymi, m.in. budową północnej obwodnicy, linii tramwajowej do Górki Narodowej, ulic Iwaszki oraz Felińskiego, wyjazd z Krakowa w kierunku północnym będzie znacznie łatwiejszy i szybszy.

Zadanie jest realizowane w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wyłonionym 24 maja 2017 roku wykonawcą jest Konsorcjum firm STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (Lider), STRABAG Sp. z o.o. (Partner). Wartość kontraktu to 94.897.131,26 PLN.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W czerwcu został złożony poprawiony wniosek o wydanie ZRID. Oczekuje się na wszczęcie postepowania. Zgodnie z planem, ZRID powinien być wydany na początku przyszłego roku, a prace budowlane powinny rozpocząć się w I kwartale 2020. Termin realizacji około 2 lata.

Z kolei budowa linii tramwajowej KST z osiedla  Krowodrza Górka do osiedla Azory jest na etapie projektowania. Obecnie trwa przetarg, który ma wyłonić projektanta. Jego zadaniem będzie też uzyskanie zgód administracyjnych na realizację. Nowa trasa tramwajowa będzie miała ok. 2,5 km długości podwójnego toru. Linia będzie biegła od pętli Krowodrza Górka, następnie wzdłuż ulicy Opolskiej po jej południowej stronie, na wysokości ulicy Weissa skręci w lewo, w kierunku południowym ul. Opolskiej do pętli Azory. W ramach inwestycji powstaną cztery przystanki, infrastruktura trakcyjna, sterowanie ruchem i informacja pasażerska. W ramach projektu, w rejonie ul. Weissa powstanie parking P+R na ok. 200 samochodów. W rejonie istniejącej pętli autobusowej Azory przewidziano zadaszoną pętlę autobusowo-tramwajową z zakończeniem torowiska w formie krańcówki z rozjazdami trapezowymi.


| Jan Machowski