Kto przygotuje koncepcję linii tramwajowej Azory – Cichy Kącik?

Pięć ofert wpłynęło w przetargu na przygotowanie koncepcji linii tramwajowej pomiędzy osiedlem Azory a pętlą Cichy Kącik. Aktualnie są one oceniane przez komisję przetargową.

Przypomnijmy – zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie przynajmniej 4 wariantów przebiegu wzdłuż ulic: Piastowska – Głowackiego – Weissa od połączenia z projektowanymi rozwiązaniami linii tramwajowej KST (os. Krowodrza Górka – Azory) przy ul. Weissa do pętli Cichy Kącik wraz z budową obiektów inżynierskich. Dodatkowo, ZIM chce, by projektanci opracowali koncepcję i uzyskali decyzję środowiskową dla przebudowy odcinka od pętli Cichy Kącik do ul. Królowej Jadwigi wraz z nowym mostem nad Rudawą i ścieżkami rowerowymi.

W przetargu ogłoszonym we wrześniu tego roku wpłynęło pięć ofert. Najtańsza opiewa na kwotę prawie 950 tys. zł, a najdroższa została wyceniona na 1,685 mln zł. Obecnie wszystkie oferty są oceniane przez komisję przetargową. Decyzja w sprawie tego zamówienia publicznego zostanie podjęta w najbliższych tygodniach – informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Co ważne, w aktualnej Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na przygotowanie wielobranżowej i wielowariantowej koncepcji przebiegu linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory zabezpieczona jest kwota 1,5 mln zł. Jest więc szansa, że tym razem uda się wyłonić wykonawcę zadania.

Linia Azory – Cichy Kącik jest elementem budowy układu obwodnic tramwajowych. W 2008 roku uruchomiono tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Krakowskim Centrum Komunikacyjnym, dzięki któremu możliwe jest ominięcie przez tramwaje ścisłego centrum.  Do układu obwodnic tramwajowych należy też zaliczyć trasę z estakadą łączącą ulice Wielicką i Lipską. To rozwiązanie również zdecydowanie skróciło czas przejazdu pomiędzy krakowskimi osiedlami. Wkrótce zniknie też bariera w ruchu tramwajowym pomiędzy Kurdwanowem a Borkiem Fałęckim. Trwa bowiem budowa linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej.

Torowisko pomiędzy osiedlem Azory a pętlą Cichy Kącik ma z kolei umożliwić połączenie tramwajowe pomiędzy zachodnimi i północno-zachodnimi dzielnicami Krakowa, dla których obecnie trudną do pokonania barierą jest magistrala kolejowa. Takie rozwiązanie spowoduje, że przejazd tramwajem pomiędzy osiedlami mieszkaniowymi na Azorach a Miasteczkiem Studenckim AGH nie będzie trwał kilkadziesiąt minut jak obecnie, tylko kilka.

Ma to być także alternatywa dla jedynego obecnie korytarza tramwajowego łączącego północ miasta ze Śródmieściem. W ciągu kilku najbliższych lat szybki tramwaj pojawi się najpierw na Górce Narodowej, a następnie na osiedlu Azory. W planach jest też przedłużenie torowiska do ul. Chełmońskiego. To wszystko spowoduje, że jedyny obecnie korytarz tramwajowy z północy miasta, biegnący wzdłuż ulicy Dr. Twardego do dworca towarowego, przestanie być drożny. Konieczne jest więc utworzenie alternatywy po zachodniej stronie miasta, by zapewnić niezawodność systemu komunikacji tramwajowej.


| Jan Machowski