KST do Górki Narodowej: rusza budowa tunelu w ciągu ul. Opolskiej [foto]

To jeden z najpoważniejszych etapów budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Wykonawca zadania rozpoczął realizację tunelu w ciągu ul. Opolskiej. Na początku nie będzie zmian w organizacji ruchu.

Dzięki wcześniejszemu wykonaniu przebudowy sieci i usunięciu kolizji z podziemną infrastrukturą budowa tunelu rozpoczęła się na nieczynnej, południowej jezdni ul. Opolskiej. W pierwszym etapie nie zmieni się więc tymczasowa organizacja ruchu. Kierowcy będą mieli nadal dwa pasy ruchu w kierunku Bronowic i jeden pas ruchu w kierunku Nowej Huty.

– Od początku lutego na zamkniętym dla ruchu fragmencie ul. Opolskiej prowadzone były roboty przygotowawcze. Po wytyczeniu ścian wykonane zostały tzw. murki prowadzące. To dzięki nim wybierak, czyli sprzęt do wykonywania szczelin w gruncie, będzie mógł się utrzymać w osi ścian szczelinowych i zachować wymaganą projektem tolerancję osiowości i liniowości tych ścian – informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Do drążenia ścian szczelinowych wykorzystany jest dźwig o masie ok. 60 ton z wybierakiem. W rejonie robót stoją już silosy, zbudowana została specjalna instalacja do wytwarzania zawiesiny bentonitowej pozwalającej utrzymać stateczność drążonej ściany. Sam proces wygląda następująco: drążony jest pierwszy segment, pustka po urobku wypełniona zostaje zawiesiną iłową, a po uzyskaniu właściwej głębokości następuje osadzenie zbrojenia. Następnie odbywa się betonowanie tzw. metodą kontraktor. Masa betonowa wlewana jest na dno wykopu, a zawiesina iłowa zostaje wyparta do góry i przy użyciu odpowiednich pomp odpompowana z powrotem do silosów. Ten cykl powtarzany będzie poprzez łączenie kolejnych segmentów z wykonanymi wcześniej. W ten sposób powstaje ściana szczelinowa tunelu. Na dobę wykonawca jest w stanie zrealizować do 3 segmentów (między 5 a 10 metrów) ściany szczelinowej – w zależności od warunków gruntowych, szerokości drążonej ściany i głębokości drążenia.

Przy rozpoczęciu robót od strony północnej, konieczna będzie zmiana organizacji ruchu, co będzie skutkować przerwą technologiczną na przeorganizowanie placu budowy. O zmianach będziemy informować odrębnym komunikatem.

Założony harmonogram robót przewiduje, że realizacja ścian szczelinowych po obu stronach ul. Opolskiej zajmie wykonawcy między 6 a 8 miesięcy. Równolegle budowane będą łącznice poza tunelem, na które jesienią zostanie przełożony ruch w ul. Opolskiej. Wtedy też rozpoczną się pozostałe roboty konstrukcyjne przy tunelu związane z wykonaniem podpory pomiędzy jezdniami, a następnie stropu tunelu wraz z płytami przejściowymi. Kolejnym etapem będzie realizacja infrastruktury i warstw konstrukcyjnych nawierzchni skrzyżowania zlokalizowanego na tunelu.

Przypomnijmy, że budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej to projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Termin rozliczenia zadań realizowanych w ramach tej perspektywy finansowej to 2023 rok. Wtedy też powinna zakończyć się realizacja tramwajowej inwestycji na północy Krakowa.

 

 

 

 


| Jan Machowski