Jaka koncepcja linii tramwajowej Azory – Cichy Kącik? Trwa audyt rowerowy

Wykonawca koncepcji linii tramwajowej na odcinku Azory – Cichy Kącik wraz z towarzyszącym układem drogowym przygotował cztery warianty rozwiązań. Zostały one zgłoszone do audytu rowerowego. Z proponowanymi wariantami można się zapoznać na stronie ztp.krakow.pl.

Przypomnijmy: w 2014 roku na zlecenie Miasta opracowano Studium wykonalności dla połączenia drogowego ul. Piastowska – ul. Głowackiego – ul. Weissa w Krakowie. Spośród kilku przygotowanych wariantów wybrano rozwiązanie, które przewiduje oparcie systemu transportowego na linii tramwajowej od osiedla Azory do pętli w Cichym Kąciku. Nowa trasa tramwaju ma się zaczynać od ulicy Weissa, gdzie połączy się z planowaną trasą szybkiego tramwaju z Krowodrzy Górki do osiedla Azory. Następnie ma przekroczyć magistralę kolejową wschód – zachód, dojść do ul. Głowackiego i biec wzdłuż tej ulicy w kierunku południowym do skrzyżowania z ulicą Podchorążych. Tam ma powstać skrzyżowanie z już istniejącym układem torowym, w części zapewniające możliwość poprowadzenia komunikacji tramwajowej w różnych kierunkach. Na dalszym odcinku linia ma biec w kierunku południowym wzdłuż ulicy Piastowskiej aż do pętli Cichy Kącik.

W oparciu o ten wariant przygotowana jest obecnie przez firmę Fehlings Krug Polska Sp. z o.o. koncepcja przebiegu, z propozycjami konkretnych rozwiązań technicznych, szczególnie na styku z już istniejącą infrastrukturą drogową i kolejową. W oparciu o uzyskanie przez projektanta uzgodnienia i wytyczne miejskich jednostek i zarządców sieci, opracowane zostały cztery warianty dla budowy linii tramwajowej Azory – Cichy Kącik wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Koncepcje przewidują też rozwiązania dotyczące przebudowy ul. Piastowskiej od skrzyżowania z al. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Królowej Jadwigi. Jednym z elementów ma być nowy most na rzece Rudawie.

Warianty zostały niedawno zgłoszone do audytu rowerowego. Z poszczególnymi rozwiązaniami można się zapoznać na stronie ztp.krakow.pl. Po zakończeniu audytu rowerowego i dokończeniu fazy uzgodnieniowej, zaplanowane są konsultacje społeczne wariantów linii tramwajowej i infrastruktury towarzyszącej. Następnie zostanie wybrany wariant, który będzie przedmiotem dalszych działań przygotowawczych – opracowany i złożony będzie wniosek o decyzję środowiskową. Oszacowany też zostanie kosztorys inwestorski. W kolejnych latach, po zabezpieczeniu finansowania w budżecie Miasta, zlecona będzie dokumentacja potrzebna do uzyskania decyzji zezwalającej na realizację (ZRID), a następnie budowa.

 


| Jan Machowski