Budowa linii KST do Górki Narodowej: mimo zimowej aury prace trwają bez przeszkód

Sukcesywnie wykonywane są kolejne elementy prac związanych z budową linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Mocno zaawansowane są roboty m.in. przy przełożeniu fragmentu koryta potoku Sudoł, czy budowie ciepłociągu pod ulicą Opolską.

Najpoważniejsze i najbardziej zaawansowane obecnie prace to rejon ul. Opolskiej, gdzie trwają przekładki podziemnej infrastruktury technicznej –  sieci teletechnicznej i telekomunikacyjnej, gazowej, wodno – kanalizacyjnej, CO oraz sieci energetycznych wysokiego, średniego i niskiego napięcia. Wykonywane są m. in. przewierty pod ulicą Opolską dla sieci wysokiego napięcia, a także tzw. przewierty dla ciepłociągu na północnej, zamkniętej dla ruchu nitce ul. Opolskiej oraz w rejonie ul. Nad Sudołem. W tym rejonie trwa też budowa konstrukcji oporowych dla estakady drogowo-tramwajowej.

Wykonawca, firma Intercor, nie zwalnia też tempa przy budowie obiektów inżynierskich: realizowany jest most na rzece Białucha, gdzie stawiane są podpory, trwa budowa przepustu na potoku Bibiczanka.

Mocno zaangażowane są też roboty na odcinku bliżej przyszłej pętli Górka Narodowa. Jeszcze w ubiegłym roku rozpoczęto tam prace ziemne. Trwa też budowa konstrukcji oporowych – wykonywane są poszczególne segmenty tzw. rynny betonowej, którą będzie poruszać się tramwaj.

Wykonawca prowadzi też prace związane z budową i przebudową instalacji podziemnych m.in. w rejonie ulic Pachońskiego, Białoprądnickiej, Górnickiego i Bociana.

Ten zakres robót będzie kontynuowany w najbliższym czasie. Nie będzie też istotnych korekt w tymczasowej organizacji ruchu. Te pojawią się dopiero wiosną, wraz z nowym frontem robót na poszczególnych odcinkach zadania. Chodzi m.in. o rejon ulicy Opolskiej, gdzie planowane jest zajęcie pod realizację inwestycji jezdni południowej, a otwarcie dla ruchu jezdni północnej. O terminach zmian będziemy informować na bieżąco.

Przypomnijmy – linia tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała ponad 5 km długości. Pozwoli na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Ponad 60 procent torowiska będzie zielona.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak” Sp. z o.o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Zgodnie z kontraktem wykonawca ma 26 miesięcy na zakończenie wszystkich prac.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.

 


| Jan Machowski