Bliżej do remediacji terenu pod pętlę dla KST do Górki Narodowej

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska prowadzi postępowanie mające na celu wydanie decyzji ustalającej plan remediacji zanieczyszczonego terenu pod pętlę, terminal autobusowy i parking P+R na Górce Narodowej. Zgodnie z założeniem, zanieczyszczenia miałyby zostać unieszkodliwiane bez konieczności ich wywożenia.

Start procedury dotyczącej remediacji zanieczyszczonych gruntów stał się możliwy po uzyskaniu ostateczności decyzji ZRID dla budowy linii KST do Górki Narodowej. Postępowanie w tej sprawie zakończyło się w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim pod koniec maja.

Prace związane z remediacja zanieczyszczonego terenu będą mogły się rozpocząć po wydaniu przez RDOŚ decyzji w tej sprawie. Sam proces unieszkodliwiania zanieczyszczeń potrwa kilka miesięcy. Dopiero potem wykonawca będzie mógł przystąpić do realizacji robót budowlanych przewidzianych dla tego odcinka inwestycji. Przypomnijmy – w ramach pętli tramwajowej Górka Narodowa Zachód, powstanie terminal autobusowy oraz parking P+R.

Warto wiedzieć, że linii  tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe i aż 7 obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta. W ramach inwestycji powstaje nowy układ drogowy głównie o charakterze osiedlowym.

Budowa Krakowskiego szybkiego Tramwaju to także 6,3 km ścieżek rowerów i ciągów pieszo-rowerowych, ekrany akustyczne tam gdzie jest to konieczne dla zapewnienia komfortu mieszkańców. Krakowski Szybki Tramwaj na Górkę Narodową to szereg rozwiązań proekologicznych. Ponad 60 proc. torowiska będzie zielona.

Podstawowym celem tej inwestycji jest zapewnienie dogodnego połączenia tramwajowego dla tysięcy mieszkańców północy Krakowa, pozbawionych dotychczas takiego szybkiego środka transportu.

Miasto chce też zaproponować transport szynowy mieszkańcom gmin ościennych – stąd budowa aż trzech parkingów P+R dla kilkuset pojazdów.

Nowy układ drogowy, który powstaje w ramach zadania uporządkuje ruch samochodowy w tej części Krakowa. Nie bez znaczenia są też nowe trasy rowerowe, szczególnie umożliwienie osobom podróżującym po Krakowie jednośladami na sprawy przejazd pod linią kolejową nr 95 oraz ulicą Opolską.

Wśród korzyści dla mieszkańców warto wymienić możliwość szybkiego dojazdu transportem publicznym do śródmieścia dla tysięcy mieszkańców Krakowa i okolic. Szacuje się, że dzięki nowej linii tramwajowej do śródmieścia dojedziemy w ok. 20 minut. Dzięki realizowanej przez ZIM inwestycji uspokoi się ruch samochodowy i poprawi bezpieczeństwo drogowego w rejonie istniejących i nowopowstających osiedli pomiędzy Opolską a granicą miasta. Rozbudowana zostanie sieci dróg rowerowych, co przyczyni się do ułatwienia dojazdu do śródmieścia jednośladem. Poprawi się także niezawodność infrastruktury komunalnej – kanalizacji, wodociągu, sieci ciepłowniczej, energetycznej i teletechnicznej w północnej części Krakowa.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.


| Jan Machowski