2022 rok na budowie linii do G├│rki Narodowej [wideo]

Zapraszamy na kr├│tkie podsumowanie minionego roku na budowie linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do G├│rki Narodowej. W wielu miejscach mieszka┼äcy ju┼╝ obecnie mog─ů korzysta─ç z nowej infrastruktury.

ÔÇô 2022 rok okaza┼é si─Ö dla naszego najwa┼╝niejszego kontraktu prze┼éomowy. Dzi┼Ť mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç problem├│w, tak┼╝e tych w relacjach z wykonawc─ů mamy za sob─ů. Termin zako┼äczenia zadania w wakacje tego roku jest jak najbardziej realny ÔÇô m├│wi ┼üukasz Szewczyk, dyrektor ZIM w Krakowie.

Rok 2022 na budowie KST do G├│rki Narodowej – zobacz wideo

Co uda┼éo si─Ö w tym roku zrobi─ç w ramach budowy linii tramwajowej do G├│rki Narodowej? Kierowc├│w ucieszy poprawa przejezdno┼Ťci ul. Opolskiej. Od kwietnia, z uwagi na budow─Ö tunelu drogowego, zmotoryzowani nie mieli tam ┼éatwego ┼╝ycia. Dla ka┼╝dego z kierunk├│w udost─Öpniono jedynie po jednym pasie ruchu. Zmieni┼éo si─Ö to po 6 miesi─ůcach. – Od po┼éowy wrze┼Ťnia, zgodnie ze z┼éo┼╝on─ů obietnic─ů, udost─Öpnili┼Ťmy po dwa pasy ruchu w ka┼╝d─ů ze stron, z wykorzystaniem tzw. ┼é─ůcznic. To znacznie poprawi┼éo przejezdno┼Ť─ç i zmniejszy┼éo korki na p├│┼énocy ÔÇô zaznacza ┼üukasz Szewczyk. Co wa┼╝ne, budowa tunelu jest ju┼╝ obecnie zaawansowana w ponad 60 proc.

Z kolei, pasa┼╝erowie komunikacji tramwajowej mog─ů ju┼╝ od listopada 2022 r. korzysta─ç z przebudowanego torowiska na odcinku od ul. Piel─Ögniarek do p─Ötli Krowodrza G├│rka. Sama p─Ötla zmieni┼éa si─Ö nie do poznania. W kilka miesi─Öcy zosta┼éa rozebrana stara infrastruktura, a w jej miejsce powsta┼éa zupe┼énie nowa p─Ötla, ze zmienion─ů geometri─ů i kawa┼ékiem tor├│w, wyprowadzaj─ůcych komunikacj─Ö tramwajow─ů w kierunku Azor├│w.

Sprawnie zrealizowano wiele innych wa┼╝nych element├│w drogowych tej inwestycji. Wykonawca w kilka tygodni upora┼é si─Ö z budow─ů torowiska na przeci─Öciu ul. Mackiewicza. To by┼é trudny moment inwestycji, bo zamkni─Öcie tej jednej z wa┼╝niejszych ulic dojazdowych do miasta od p├│┼énocy, spowodowa┼éo spore perturbacje dla kierowc├│w. Zanim to si─Ö jednak sta┼éo, kierowcy mogli zacz─ů─ç korzysta─ç z ul. Pacho┼äskiego. Chodzi tu zar├│wno o stary, jaki i nowy fragment.

Bez wi─Ökszych problem├│w uda┼éo si─Ö te┼╝ wybudowa─ç niewielki, ale niezmiernie istotny element drogowy ÔÇô ┼é─ůcznik pomi─Ödzy ul. S┼éomczy┼äskiego a Ku┼║nicy. Pierwotnie tego zadania nie by┼éo w kontrakcie z wykonawc─ů, a ┼é─ůcznik mia┼é wybudowa─ç jeden z deweloper├│w realizuj─ůcych w tym rejonie inwestycje mieszkaniowe. Ostatecznie, aby nie blokowa─ç budowy linii tramwajowej, wa┼╝ny dla mieszka┼äc├│w ┼é─ůcznik zrealizowa┼éa firma Intercor, i to w rekordowym tempie dw├│ch miesi─Öcy. Sprawnie przeprowadzona zosta┼éa te┼╝ przebudowa skrzy┼╝owania Pleszowska ÔÇô Bia┼éopr─ůdnicka. Wreszcie wystartowa┼éa remediacja terenu pod p─Ötl─Ö na G├│rce Narodowej, a tak┼╝e przygotowanie nowego projektu samej p─Ötli ko┼äcowej. Aktualnie stan zaawansowania remediacji wynosi ponad 70 proc.

Przypomnijmy: budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do G├│rki Narodowej to obecnie najwi─Öksza samorz─ůdowa inwestycja infrastrukturalna w p├│┼énocnej cz─Ö┼Ťci Krakowa. Realizacja rob├│t rozpocz─Ö┼éa si─Ö w lipcu 2020 roku. Zadanie realizowane jest w trybie ÔÇ×zaprojektuj i wybudujÔÇŁ. Zgodnie z podpisan─ů 22 maja 2017 roku umow─ů, wykonawc─ů inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsi─Öbiorstwo Us┼éug Technicznych ÔÇ×INTERCORÔÇŁ Sp. z o. o. oraz Przedsi─Öbiorstwo In┼╝ynieryjnych Rob├│t Kolejowych ÔÇ×TOR-KRAKÔÇŁ Sp. z o. o. Projekt wsp├│┼éfinansowany jest przez Uni─Ö Europejsk─ů ze ┼Ťrodk├│w Funduszu Sp├│jno┼Ťci w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i ┼Ürodowisko na lata 2014-2020.

Linii┬á tramwajowa KST Krowodrza G├│rka – G├│rka Narodowa b─Ödzie mia┼éa ┼é─ůcznie ok. 5,5 km d┼éugo┼Ťci. W ramach zadania powstan─ů a┼╝ 23 perony tramwajowe. Jej podstawowym celem jest zapewnienie dogodnego po┼é─ůczenia tramwajowego dla tysi─Öcy mieszka┼äc├│w p├│┼énocy Krakowa, pozbawionych dotychczas takiego szybkiego ┼Ťrodka transportu. Z danych Wydzia┼éu Spraw Administracyjnych wynika, ┼╝e obecnie w szeroko rozumianym obszarze, przez kt├│ry przebiega inwestycja zameldowanych jest blisko 18 tys. os├│b. Do tego trzeba doliczy─ç mieszkaj─ůce w tym rejonie osoby bez meldunku oraz przysz┼éych, nowych mieszka┼äc├│w p├│┼énocy Krakowa ÔÇô powstaje tu kilkana┼Ťcie projekt├│w deweloperskich. Miasto chce te┼╝ zaproponowa─ç transport szynowy mieszka┼äcom gmin o┼Ťciennych ÔÇô st─ůd budowa a┼╝ trzech parking├│w P+R dla ponad 600 pojazd├│w.

Nowy uk┼éad drogowy, kt├│ry powstaje w ramach zadania uporz─ůdkuje ruch samochodowy w tej cz─Ö┼Ťci Krakowa. Nie bez znaczenia s─ů te┼╝ nowe trasy rowerowe, szczeg├│lnie umo┼╝liwienie osobom podr├│┼╝uj─ůcym po Krakowie jedno┼Ťladami na sprawy przejazd pod lini─ů kolejow─ů nr 95 oraz ulic─ů Opolsk─ů. Szacuje si─Ö, ┼╝e dzi─Öki nowej linii tramwajowej z G├│rki Narodowej do ┼Ťr├│dmie┼Ťcia dojedziemy w ok. 20 minut. Sama inwestycja stwarza mo┼╝liwo┼Ť─ç rozbudowy uk┼éadu tramwajowego do kolejnych rejon├│w na p├│┼énocy, np. w kierunku osiedla Azory. Ponadto, dzi─Öki realizacji tej inwestycji w p├│┼énocnej cz─Ö┼Ťci Krakowa poprawi┼é si─Ö stan infrastruktury ┬á– kanalizacji, wodoci─ůgu, sieci ciep┼éowniczej, energetycznej, gazowej i teletechnicznej.


| Jan Machowski