Rozpoczęła się budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej  

Rozpoczęła się budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Roboty potrwają ponad 2 lata. Pierwsze utrudnienia w ruchu pojawią się na ul. Opolskiej.

 

Po trwającym kilkanaście miesięcy postępowaniu w Wydziale Architektury i Urbanistyki UMK, Prezydent Krakowa wydał decyzję zezwalającą na realizację (ZRID) dla budowy linii tramwajowej na odcinku pętla Krowodrza Górka
i  Górka Narodowa. Wydana niedawno decyzja ZRID posiada rygor natychmiastowej wykonalności, więc będzie można bezzwłocznie przystąpić do prac. W dniu dzisiejszym tj.  1 lipca 2020 r. Miasto przekazało teren budowy wykonawcy.

Warto wiedzieć, że w postępowaniu o wydanie decyzji zezwalającej na realizację tej inwestycji brała udział rekordowa liczba 6 tysięcy stron, które na poszczególnych jego etapach miały możliwość zgłaszana uwag i postulatów. – Dzięki zaangażowaniu jednostek odpowiedzialnych za realizację tej inwestycji udało się zgromadzić cały materiał dowodowy, wyjaśnić wszelkie zgłaszane wątpliwości i wydać tak oczekiwaną przez mieszkańców decyzję. Sam dokument ma ponad 200 stron, co świadczy o złożoności sprawy – podkreśla Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Start prac oznacza, że w północnej części Krakowa pojawią się utrudnienia w ruchu. Newralgicznym miejscem będzie ulica Opolska, która od 13 lipca zostanie zawężona z 3 do 2 pasów w każdym kierunku na odcinku od skrzyżowania z ul. Pleszowską do kładki nad ul. Opolską.

W miarę postępu prac, w kolejnych tygodniach, wykonawca planuje też lokalne zawężenia kilku innych ulic w obszarze inwestycji, a także chodników i ścieżek rowerowych.  – O miejscach i terminach będziemy informować
z wyprzedzeniem – zaznacza Łukasz Szewczyk.

W etapie, tzw. „0”, wykonawca skupi się na przygotowaniu terenu budowy, w tym organizacji zaplecza i placów składowych. Usuwana będzie roślinność, która koliduje z planowaną inwestycją, budowane będą objazdy, prowadzone będą prace rozbiórkowe i archeologiczne w zakresie niezbędnym do realizacji zadania. Wykonawca zajmie się też przekładkami sieci uzbrojenia podziemnego, rozpocznie też budowę obiektów inżynierskich.

Zgodnie z kontraktem, wykonawca będzie miał 26 miesięcy na wykonanie wszystkich prac. Harmonogram inwestycji jest bardzo napięty. – Ponieważ zadanie ma zapewnione dofinansowanie unijne, które trzeba rozliczyć do 2023 roku, będziemy tak działać wspólnie z wykonawcą, aby zrealizować i rozliczyć projekt w zakładanym terminie – podkreśla dyrektor ZIM.

Warto wiedzieć, że linia  tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała 5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Realizacja zadania rozpocznie się już od skrzyżowania Wybickiego dr. Twardego i Bratysławska. Powstanie tam przystanek z 1 peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony powstaną przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. W ramach inwestycji zostanie zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie tej ulicy z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.

W ramach inwestycji powstaną też trzy perony tramwajowe na pętli Krowodrza Górka. Tam też powstanie pierwszy z trzech parkingów P&R. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym. Mocno przebudowana będzie ul. Opolska, gdzie przewidziano dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m. Trasa tramwajowa zostanie poprowadzona górą, podobnie jak nowa ulica, łącząca Pachońskiego z Opolską.

Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego. W tym rejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów P&R. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunki południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.

Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe. Następnie, po pokonaniu magistrali kolejowej dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Dwa perony zlokalizowane też będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha. Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli Górka Narodowa, gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Przy pętli powstanie też terminal autobusowy oraz parking P&R. Łącznie, w ramach inwestycji, do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Wszystkie parkingi wyposażone będą w stacje do ładowania samochodów elektrycznych.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „INTERCOR” Sp. z o. o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o. o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

 


| Michał Sordyl