Tunel wzd艂u偶 Opolskiej: przejazd jeszcze wiosn膮? [galeria foto]

Je艣li wszystko p贸jdzie zgodnie z planem, wiosn膮 pojedziemy tunelem drogowym wzd艂u偶 Opolskiej. To jedna z konstrukcji, realizowanych w ramach budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do G贸rki Narodowej.

Mocno zaawansowana jest budowa tunelu drogowego wzd艂u偶 ul. Opolskiej. Konstrukcja jest jednym z 7 obiekt贸w in偶ynierskich realizowanych w ramach budowy linii tramwajowej do G贸rki Narodowej. Dzi臋ki 鈥瀞chowaniu鈥 ruchu samochodowego pod ziemi臋, tramwaje jad膮ce na p贸艂noc sprawnie przetn膮 ruchliw膮 arteri臋, bez blokowania ruchu tranzytowego na kierunku wsch贸d 鈥 zach贸d. Warto doda膰, 偶e w tym momencie, ul. Opolska pe艂ni rol臋 p贸艂nocnej obwodnicy Krakowa. Zmieni si臋 to za kilka lat, po zrealizowaniu przez GDDKiA drogi ekspresowej S52 na odcinku od w臋z艂a Modlica do w臋z艂a Mistrzejowice.

Tunel drogowy budowany w ramach linii tramwajowej do G贸rki Narodowej b臋dzie mia艂 ok. 100 m d艂ugo艣ci. W dw贸ch komorach znajd膮 si臋 dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w ka偶d膮 ze stron. Konstrukcja znajdzie si臋 ok. 7,5 metr贸w pod ziemi膮 (licz膮c docelow膮 r贸偶nic臋 poziom贸w pomi臋dzy jezdniami Trasy Wolbromskiej i jezdniami w tunelu). Budowa tunelu wystartowa艂a w marcu ub. roku od wykonania murk贸w prowadz膮cych dla ponad 60 tonowego d藕wigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie 鈥 metr za metrem 鈥 wybiera艂a grunt, by w jego miejsce wylewa膰 kolejne, wykonane ze zbrojonego betonu segmenty 艣cian szczelinowych konstrukcji najpierw po stronie po艂udniowej, a nast臋pnie po p贸艂nocnej. Nast臋pnie wytyczono i wyasfaltowano 艂膮cznice drogowe, na kt贸re we wrze艣niu przeniesiony zosta艂 ruch ko艂owy. Zaraz potem wykonawca zaj膮艂 si臋 starymi jezdniami ul. Opolskiej. Zosta艂y one rozebrane, a znajduj膮cy si臋 pod asfaltem i podbudow膮 grunt zosta艂 kompletnie wybrany. W jego miejscu wykonawca wybudowa艂 艣cian臋 艣rodkow膮 pomi臋dzy nowymi jezdniami. Nast臋pnie zrealizowano belki spinaj膮ce segmenty 艣cian szczelinowych i p艂yt przej艣ciowych oraz spr臋偶enie kotew oczep贸w 艣cian szczelinowych. Wykonane osta艂y fundamenty i 艣ciany tunelu.

W trakcie realizacji jest strop 偶elbetowy (przekrycie) tunelu. Do wykonania pozosta艂o doko艅czenie stropu wraz z robotami towarzysz膮cymi 鈥 dylatacjami, izolacjami, elementami odwodnienia, zasypkami i warstw膮 konstrukcji drogowej wewn膮trz tunelu.

Zgodnie z planem, oddanie do eksploatacji, w tym puszczenie ruchu w tunelu 鈥 jest przewidywane w drugim kwartale br. S膮 to plany uwzgl臋dniaj膮ce mo偶liwo艣膰 realizacji rob贸t pomimo trwaj膮cej zimy.

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do G贸rki Narodowej realizowana jest przez konsorcjum firm: Przedsi臋biorstwo Us艂ug Technicznych 鈥濱NTERCOR鈥 Sp. z o. o. oraz Przedsi臋biorstwo In偶ynieryjnych Rob贸t Kolejowych 鈥濼OR-KRAK鈥 Sp. z o. o. Projekt wsp贸艂finansowany jest przez Uni臋 Europejsk膮 ze 艣rodk贸w Funduszu Sp贸jno艣ci w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i 艢rodowisko na lata 2014-2020. Zadanie prowadzone jest w trybie 鈥瀦aprojektuj i wybuduj鈥, na podstawie umowy z 22 maja 2017 roku umow膮.

 


| Jan Machowski