Rusza przebudowa podstacji Prądnicka. Od końca czerwca tramwaje nie dojadą do Bratysławskiej

Wraz z wakacyjnym rozkładem jazdy komunikacji miejskiej, zawieszone będzie kursowanie tramwajów do przystanku Bratysławska. Uruchomiona będzie zastępcza komunikacja autobusowa.

Wykonawca linii KST do Górki Narodowej chce wykorzystać okres wakacyjny, by rozpocząć przebudowę podstacji trakcyjnej Prądnicka. Wiązać się to będzie z wyłączeniem ruchu tramwajowego kursującego obecnie do ul. Bratysławskiej. Aktualnie ustalany jest wakacyjny rozkład jazdy komunikacji Miejskiej w Krakowie.

W związku z czasowym wyłączeniem ruchu tramwajowego do przystanku Bratysławska, uruchomiona będzie zastępcza komunikacja autobusowa z dużą częstotliwością. Cała operacja ma się rozpocząć pod koniec czerwca, wraz ze startem wakacyjnych rozkładów jazdy.

Podstacja trakcyjna „Prądnicka” to jeden z czterech takich obiektów, które będą działać w ramach budowanej nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. Na początku lipca wykonawca zajmie się modernizacją starej instalacji przy Prądnickiej tak, by mogła udźwignąć zwiększony ruch tramwajów. Zgodnie z planem, pod koniec wakacji trakcja ma zostać uruchomiona, co pozwoli na przywrócenie kursowania tramwajów do przystanku Bratysławska, na podobnych zasadach jak obecnie. Jest tam mijanka, która umożliwia ruch taboru dwukierunkowego. Natomiast w listopadzie ma zostać uruchomiony ruch tramwajowy do przebudowanej pętli Krowodrza Górka.

Warto wiedzieć, że linii  tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe, 3 parkingi P+R i 7 obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta. W ramach inwestycji powstaje nowy układ drogowy głównie o charakterze osiedlowym. Budowa Krakowskiego szybkiego Tramwaju to także 6,3 km ścieżek rowerów i ciągów pieszo-rowerowych, ekrany akustyczne tam gdzie jest to konieczne dla zapewnienia komfortu mieszkańców. Krakowski Szybki Tramwaj na Górkę Narodową to szereg rozwiązań proekologicznych. Ponad 60 proc. torowiska będzie zielona.

Podstawowym celem tej inwestycji jest zapewnienie dogodnego połączenia tramwajowego dla tysięcy mieszkańców północy Krakowa, pozbawionych dotychczas takiego szybkiego środka transportu. Miasto chce też zaproponować transport szynowy mieszkańcom gmin ościennych – stąd budowa aż trzech parkingów P+R dla kilkuset pojazdów.

Nowy układ drogowy, który powstaje w ramach zadania uporządkuje ruch samochodowy w tej części Krakowa. Nie bez znaczenia są też nowe trasy rowerowe, szczególnie umożliwienie osobom podróżującym po Krakowie jednośladami na sprawy przejazd pod linią kolejową nr 95 oraz ulicą Opolską.

Wśród korzyści dla mieszkańców warto wymienić możliwość szybkiego dojazdu transportem publicznym do śródmieścia dla tysięcy mieszkańców Krakowa i okolic. Szacuje się, że dzięki nowej linii tramwajowej do śródmieścia dojedziemy w ok. 20 minut. Dzięki realizowanej przez ZIM inwestycji uspokoi się ruch samochodowy i poprawi bezpieczeństwo drogowego w rejonie istniejących i nowopowstających osiedli pomiędzy Opolską a granicą miasta. Rozbudowana zostanie sieci dróg rowerowych, co przyczyni się do ułatwienia dojazdu do śródmieścia jednośladem. Poprawi się także niezawodność infrastruktury komunalnej – kanalizacji, wodociągu, sieci ciepłowniczej, energetycznej i teletechnicznej w północnej części Krakowa.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

 


| Jan Machowski