Rusza przebudowa podstacji Pr膮dnicka. Od ko艅ca czerwca tramwaje nie dojad膮 do Bratys艂awskiej

Wraz z wakacyjnym rozk艂adem jazdy komunikacji miejskiej, zawieszone b臋dzie kursowanie tramwaj贸w do przystanku Bratys艂awska. Uruchomiona b臋dzie zast臋pcza komunikacja autobusowa.

Wykonawca linii KST do G贸rki Narodowej chce wykorzysta膰 okres wakacyjny, by rozpocz膮膰 przebudow臋 podstacji trakcyjnej Pr膮dnicka. Wi膮za膰 si臋 to b臋dzie z wy艂膮czeniem ruchu tramwajowego kursuj膮cego obecnie do ul. Bratys艂awskiej. Aktualnie ustalany jest wakacyjny rozk艂ad jazdy komunikacji Miejskiej w Krakowie.

W zwi膮zku z czasowym wy艂膮czeniem ruchu tramwajowego do przystanku Bratys艂awska, uruchomiona b臋dzie zast臋pcza komunikacja autobusowa z du偶膮 cz臋stotliwo艣ci膮. Ca艂a operacja ma si臋 rozpocz膮膰 pod koniec czerwca, wraz ze startem wakacyjnych rozk艂ad贸w jazdy.

Podstacja trakcyjna 鈥濸r膮dnicka鈥 to jeden z czterech takich obiekt贸w, kt贸re b臋d膮 dzia艂a膰 w ramach budowanej nowej linii tramwajowej do G贸rki Narodowej. Na pocz膮tku lipca wykonawca zajmie si臋 modernizacj膮 starej instalacji przy Pr膮dnickiej tak, by mog艂a ud藕wign膮膰 zwi臋kszony ruch tramwaj贸w. Zgodnie z planem, pod koniec wakacji trakcja ma zosta膰 uruchomiona, co pozwoli na przywr贸cenie kursowania tramwaj贸w do przystanku Bratys艂awska, na podobnych zasadach jak obecnie. Jest tam mijanka, kt贸ra umo偶liwia ruch taboru dwukierunkowego. Natomiast w listopadzie ma zosta膰 uruchomiony ruch tramwajowy do przebudowanej p臋tli Krowodrza G贸rka.

Warto wiedzie膰, 偶e linii聽 tramwajowa KST Krowodrza G贸rka – G贸rka Narodowa b臋dzie mia艂a 艂膮cznie ok. 5,5 km d艂ugo艣ci. W ramach zadania powstan膮 a偶 23 perony tramwajowe, 3 parkingi P+R i 7 obiekt贸w in偶ynierskich, kt贸re pozwol膮 na sprawne przemieszczanie si臋 tramwaj贸w na p贸艂noc miasta. W ramach inwestycji powstaje nowy uk艂ad drogowy g艂贸wnie o charakterze osiedlowym. Budowa Krakowskiego szybkiego Tramwaju to tak偶e 6,3 km 艣cie偶ek rower贸w i ci膮g贸w pieszo-rowerowych, ekrany akustyczne tam gdzie jest to konieczne dla zapewnienia komfortu mieszka艅c贸w. Krakowski Szybki Tramwaj na G贸rk臋 Narodow膮 to szereg rozwi膮za艅 proekologicznych. Ponad 60 proc. torowiska b臋dzie zielona.

Podstawowym celem tej inwestycji jest zapewnienie dogodnego po艂膮czenia tramwajowego dla tysi臋cy mieszka艅c贸w p贸艂nocy Krakowa, pozbawionych dotychczas takiego szybkiego 艣rodka transportu. Miasto chce te偶 zaproponowa膰 transport szynowy mieszka艅com gmin o艣ciennych 鈥 st膮d budowa a偶 trzech parking贸w P+R dla kilkuset pojazd贸w.

Nowy uk艂ad drogowy, kt贸ry powstaje w ramach zadania uporz膮dkuje ruch samochodowy w tej cz臋艣ci Krakowa. Nie bez znaczenia s膮 te偶 nowe trasy rowerowe, szczeg贸lnie umo偶liwienie osobom podr贸偶uj膮cym po Krakowie jedno艣ladami na sprawy przejazd pod lini膮 kolejow膮 nr 95 oraz ulic膮 Opolsk膮.

W艣r贸d korzy艣ci dla mieszka艅c贸w warto wymieni膰 mo偶liwo艣膰 szybkiego dojazdu transportem publicznym do 艣r贸dmie艣cia dla tysi臋cy mieszka艅c贸w Krakowa i okolic. Szacuje si臋, 偶e dzi臋ki nowej linii tramwajowej do 艣r贸dmie艣cia dojedziemy w ok. 20 minut. Dzi臋ki realizowanej przez ZIM inwestycji uspokoi si臋 ruch samochodowy i poprawi bezpiecze艅stwo drogowego w rejonie istniej膮cych i nowopowstaj膮cych osiedli pomi臋dzy Opolsk膮 a granic膮 miasta. Rozbudowana zostanie sieci dr贸g rowerowych, co przyczyni si臋 do u艂atwienia dojazdu do 艣r贸dmie艣cia jedno艣ladem. Poprawi si臋 tak偶e niezawodno艣膰 infrastruktury komunalnej – kanalizacji, wodoci膮gu, sieci ciep艂owniczej, energetycznej i teletechnicznej w p贸艂nocnej cz臋艣ci Krakowa.

Projekt wsp贸艂finansowany jest przez Uni臋 Europejsk膮 ze 艣rodk贸w Funduszu Sp贸jno艣ci w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i 艢rodowisko na lata 2014-2020.

 


| Jan Machowski