Rozbudowa 29 Listopada: coraz wi臋cej wyasfaltowanych odcink贸w [wideo]

Na rozbudowywanej al. 29 Listopada coraz wi臋cej nowego asfaltu. Na razie nie jest to docelowa tzw. warstwa 艣cieralna, ale i tak z miesi膮ca na miesi膮c wylot贸wka na Warszaw臋 zmienia si臋 w arteri臋 drogow膮 z prawdziwego zdarzenia.

U艂o偶enie nowego asfaltu to fina艂 ca艂ego procesu przebudowy, czy budowy nowej ulicy. Zanim pojawi si臋 艣wie偶y czarny dywanik, wykonawca musi upora膰 si臋 z podziemn膮 infrastruktur膮. Pod ziemi膮 pojawiaj膮 si臋 nowe elementy kanalizacji deszczowej i sanitarnej, wodoci膮g, sie膰 gazowa, energetyczna, teletechnika. Potem teren przysz艂ej drogi jest utwardzany i uk艂adane s膮 warstwy nawierzchni asfaltowej.

Na jakim etapie jest rozbudowa al. 29 Listopada? – zobacz wideo

Nowe odcinki rozbudowywanej al. 29 Listopada s膮 ju偶 sukcesywnie udost臋pniane kierowcom. Od wakacji mo偶na ju偶 korzysta膰 z nowej jezdni tej arterii od W臋grzeckiej do okolic Banacha. R贸wnocze艣nie, na tym odcinku, wykonawca zacz膮艂 przebudow臋 starej drogi. Efekty tych prac wida膰 ju偶 go艂ym okiem. Nowy asfalt po艂o偶ono ju偶 na odcinku od granicy miasta do Belwederczyk贸w. Prace na jezdni zachodniej sukcesywnie posuwaj膮 si臋 w kierunku centrum. Podobnie dzieje si臋 na jezdni wschodniej. Nowa nawierzchnia dochodzi ju偶 do okolic Ku藕nicy Ko艂艂膮tajowskiej i ks. Meiera. I ju偶 niewiele brakuje, by udost臋pni膰 ten fragment kierowcom.

Trzymaj膮c si臋 strony wschodniej, od kilku tygodni kierowcy korzystaj膮 ju偶 z nowego odcinka pomi臋dzy ulicami Nad Strug膮 a Pocieszka. W tym czasie przebudowywana jest jezdnia zachodnia.

Nowy asfalt pojawi艂 si臋 te偶 na odcinku od ulic Woronicza do Nad Strug膮. To efekt ostatnich dni. Trwaj膮 przygotowania do udost臋pnienia kierowcom tego odcinka, a tak偶e ulicy Nad Strug膮.

O szczeg贸艂ach zmian w organizacji ruchu b臋dziemy informowa膰.

Warto wiedzie膰, 偶e prowadzona na zlecenie ZIM inwestycja polega na rozbudowie al 29 Listopada na odcinku ok. 2,6 km od ul. Woronicza do granicy miasta poprzez poszerzenie jej do dw贸ch jezdni posiadaj膮cych po 2 pasy ruchu, odcinkowo z dodatkowym pasem dla komunikacji zbiorowej s艂u偶膮cym r贸wnie偶 do prawoskr臋tu dla samochod贸w osobowych. W ramach zadania powstaje 5,3 km 艣cie偶ek rowerowych i ci膮g贸w pieszo-rowerowych po obu stronach jezdni, odcinkowo 2,8 km buspas贸w, a tam gdzie to konieczne, ustawione zostan膮 ekrany akustyczne w trosce o komfort mieszka艅c贸w. Projekt przewiduje 艂膮cznie przebudow臋 i budow臋 a偶 15 skrzy偶owa艅 z ulicami dochodz膮cymi do wylot贸wki na Warszaw臋. Przebudowywane s膮 dwa wiadukty kolejowe, a tak偶e infrastruktura techniczna.

Po zako艅czeniu realizacji tej inwestycji, co planowane jest na 2023, arteria wylotowa na p贸艂noc b臋dzie mia艂a lepsze parametry techniczne, a zastosowane rozwi膮zania zminimalizuj膮 wp艂yw tej drogi na otoczenie. Poprawi si臋 p艂ynno艣膰 ruchu, przez co skr贸ci si臋 czas podr贸偶y, zmniejszy si臋 emisja ha艂asu i spalin. Sprawniej b臋dzie dzia艂a膰 komunikacja autobusowa, a to dzi臋ki budowie buspas贸w na wydzielonych odcinkach. Dodatkowo, modernizacja istniej膮cej infrastruktury i budowa nowej 鈥 szczeg贸lnie kanalizacji deszczowej uchroni ten rejon miasta przed zalewaniem wod膮 z deszcz贸w nawalnych. Co wa偶nie, po zako艅czeniu zadania utworzone b臋d膮 zielone skwery w rejonie ulic Chlebowej, Rybianka i Feli艅skiego.

Projekt wsp贸艂finansowany jest przez Uni臋 Europejsk膮 ze 艣rodk贸w Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i 艢rodowisko na lata 2014-2020.

 

 

 


| Jan Machowski