Rozbudowa 29 Listopada: co zrobiono w 2022 roku? [wideo]

Nowy wiadukt kolejowy w rejonie Siewnej, coraz wi臋cej odcink贸w jezdni i chodnik贸w w uk艂adzie docelowym, przebudowa i rozbudowa sieci instalacji podziemnych. Dzi臋ki robotom wykonanym w 2022 roku aleja 29 Listopada coraz bardziej przypomina arteri臋 wylotow膮 na p贸艂noc z prawdziwego zdarzenia.

Patrz膮c z perspektywy ostatnich 12 miesi臋cy wida膰, jak bardzo zmieni艂 si臋 wyjazd na p贸艂noc. Na odcinku pocz膮tkowym, pomi臋dzy ulicami Woronicza i Nad Strug膮 przez ostatnie miesi膮ce wzrok przykuwa艂 pot臋偶ny wykop po zachodniej stronie. Uk艂adano tam instalacje podziemne, m.in. pot臋偶ne rury kanalizacji deszczowej, dzi臋ki kt贸rym znacznie poprawi si臋 bezpiecze艅stwo przeciwpowodziowe tej okolicy. Dzi艣 z jezdni zachodniej na wysoko艣ci biurowca, na kt贸rej le偶膮 ju偶 pierwsze warstwy asfaltu, korzystaj膮 ju偶 kierowcy. Wykonawca, podobn膮 operacj臋 budowy i przebudowy sieci i modernizacji ulicy prowadzi na jezdni wschodniej.

Rozbudowa 29 Listopada: zobacz co uda艂o si臋 wykona膰 w 2022 roku – wideo

Du偶e zmiany wida膰 te偶 na odcinku od ul. Nad Strug膮 聽do Chlebowej. Tu r贸wnie偶 kierowcy mog膮 korzysta膰 ju偶 z nowej jezdni po stronie wschodnie j, przebudowane zosta艂o te偶 skrzy偶owanie z Dobrego Pasterza. Na tym odcinku jest ju偶 pierwszy z wielu buspas贸w, a wylot贸wka na p贸艂noc osi膮gn臋艂a ju偶 swoj膮 docelow膮 szeroko艣膰. Wykonawca zajmuje si臋 aktualnie jezdni膮 po stronie zachodniej.

艢lad nowej jezdni po stronie wschodniej wyra藕nie wida膰 jad膮c dalej w kierunku p贸艂nocnym, przed wiaduktem kolejowym przy skrzy偶owaniu z Siewn膮. Ta konstrukcja in偶ynierska, niezwykle wa偶na dla ruchu poci膮g贸w z Krakowa na p贸艂noc, przesz艂a kompletn膮 metamorfoz臋. Jesieni膮 tego roku zako艅czy艂a si臋 jej przebudowa, a kolej mo偶e korzysta膰 ju偶 z obu tor贸w. Wiadukt w nowej ods艂onie jest szerszy, zmieszcz膮 si臋 pod nim dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz chodniki i droga dla rower贸w.

Odcinek pomi臋dzy tym wiaduktem a kolejow膮 konstrukcj膮 w rejonie ul. Ku藕nicy Ko艂艂膮tajowskiej r贸wnie偶 mocno si臋 zmieni艂. Ruch odbywa si臋 przebudowan膮 jezdni膮 zachodni膮, wzd艂u偶 kt贸rej piesi mog膮 korzysta膰 z nowego chodnika. Wykonawca zajmuje si臋 teraz stron膮 wschodni膮.

Jednak to co najbardziej uderza w tym rejonie to brak starego wiaduktu kolejowego, na kt贸rym jeszcze jaki艣 czas temu widnia艂y malowid艂a postaci historycznych. Wiadukt zosta艂 wyburzony. Teraz trwa budowa nowego, odpowiednio szerokiego, 偶eby pomie艣ci膰 now膮 29 Listopada.

Cho膰 z ulicy ks. Meiera na 29 Listopada ci膮gle mo偶na si臋 dosta膰 starym skrzy偶owaniem, to nowy uk艂ad drogowy w tym miejscu jest ju偶 wyasfaltowany. Dzi臋ki przebudowie skrzy偶owania, z ulicy z ks. Meiera b臋dzie mo偶na przejecha膰 bezpo艣rednio w Ku藕nicy Ko艂艂膮tajowskiej.

Now膮 jako艣膰 wida膰 na kolejnym odcinku. Fragment mi臋dzy Ku藕nicy Ko艂艂膮tajowskiej a granicami miasta najbardziej przypomina docelowe rozwi膮zanie. Tu na sporym fragmencie kierowcy ju偶 je偶d偶膮 po nowej, wschodniej, docelowej jezdni. Stara, zachodnia metr po metrze jest zast臋powana nowymi warstwami podbudowy i asfaltem. Nie brakuje te偶 nowych chodnik贸w i dr贸g dla rower贸w.

W kolejnych miesi膮cach, u偶ytkownikom ruchu 鈥 kierowcom, pasa偶erom, pieszym i rowerzystom 鈥 b臋d膮 udost臋pniane kolejne elementy nowej infrastruktury wylot贸wki na p贸艂noc. Ca艂a, rozbudowywana na odcinku ok. 2,6 kilometra 29 Listopada od Opolskiej 鈥 Lubla艅skiej do granic miasta ma by膰 gotowa do ko艅ca 2023 roku. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e wszystkie prace s膮 prowadzone przy nieprzerwanym ruchu samochod贸w.

Po rozbudowie aleja 29 Listopada 鈥 g艂贸wna arteria wjazdowa i wyjazdowa na p贸艂noc zyska w艂a艣ciwe parametry techniczne, przez co zwi臋kszy si臋 p艂ynno艣膰 ruchu, skr贸ci czas przejazdu i zmniejszy emisja spalin i ha艂asu. W ramach zadania powstaje 5,3 km 艣cie偶ek rowerowych i ci膮g贸w pieszo-rowerowych, 2,8 km buspas贸w, a tam gdzie to konieczne, ustawione zostan膮 ekrany akustyczne w trosce o komfort mieszka艅c贸w. Projekt przewiduje 艂膮cznie przebudow臋 a偶 15 skrzy偶owa艅.

Po realizacji okolice nowej al. 29 Listopada ozdobi 371 drzew i kilkadziesi膮t tysi臋cy sztuk krzew贸w. Ro艣liny zostan膮 nasadzone na projektowanych zielonych skwerach w rejonie ul. Chlebowej, ul. Rybianka, ul. Feli艅skiego oraz pasach zieleni wzd艂u偶 al. 29 Listopada w miejscach nie zagra偶aj膮cych bezpiecze艅stwu ruchu drogowego.

Docelowe, co najmniej dwa pasy ruchu g艂贸wnej arterii wyjazdowej na p贸艂noc zwi臋ksz膮 p艂ynno艣膰 ruchu oraz skr贸c膮 czas przejazdu. To z kolei prze艂o偶y si臋 na mniejsz膮 emisj臋 spalin oraz ha艂asu. Powstanie nowa infrastruktura pieszych i rowerzyst贸w, a tak偶e wydzielone pasy dla autobus贸w. Zadanie jest wsp贸艂finansowane przez Uni臋 Europejsk膮 ze 艣rodk贸w Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i 艢rodowisko na lata 2014-2020. Zadanie jest tak偶e dofinansowane przez rz膮d w ramach 艣rodk贸w na przygotowanie III Igrzysk Europejskich.

 


| Jan Machowski