Pierwszy rok Zarządu Inwestycji Miejskich

 

Mija rok od rozpoczęcia działalności przez naszą jednostkę. Powołany uchwałą Rady Miasta Krakowa z 29 marca 2017 roku Zarząd Inwestycji Miejskich zaczął funkcjonować od 1 września. Zapraszamy do zapoznania się z informacją co przez ten czas udało nam się zrealizować, w jakie projekty jesteśmy aktualnie zaangażowani i co przed nami.

Co zrealizowaliśmy?
W 7 miesięcy powstał na nasze zlecenie żłobek przy ul. Lipskiej (osiedle Mały Płaszów). Budynek, gdzie uczęszcza 100 dzieci zbudowany jest na rzucie prostokąta, zlokalizowanego w osi północ – południe. Posiada dwie kondygnacje naziemne. Budynek wyposażono w system rekuperacji, który pozwala na utrzymanie świeżego powietrza wewnątrz pomieszczeń przy jednoczesnym odzysku ciepła .
Żłobek został oddany do użytkowania pod koniec 2017 roku. Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm w składzie: Przedsiębiorstwo Budowlano – Handlowe „ADMA” – bis sp. jawna Józef Adamczyk, Stanisław Adamczyk z siedzibą w Staszowie (lider konsorcjum) oraz „ATB” Przedsiębiorstwo Budowlano-Inżynieryjne z siedzibą w Staszowie. Autorem projektu natomiast pani Joanna Kłusak. Wartość kontraktu to 4 595 000 zł brutto. Projekt miał finansowe wsparcie z programu „Maluch Plus” Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na kwotę 1 200 000 zł.

W równie szybkim tempie wykonaliśmy kompleksową przebudowę dawnej świetlicy przy ul. Kaczeńcowej 7, którą rozpoczęliśmy od maja 2017 roku. Prace realizowane na zlecenie ZIM Kraków przez firmę REMSET zakończyły się po 8 miesiącach, w grudniu 2017 roku, a ich koszt wyniósł ok. 1 mln zł. W ramach zadania zniszczony budynek zaadaptowano do nowej funkcji.

Fot. Bogusław Świerzowski, krakow.pl

Fot. Bogusław Świerzowski, krakow.pl

Także jeszcze w 2017 roku zakończyliśmy realizację dwóch zadań termomodernizacyjnych związanych z obiektami kultury w Krakowie. To projekty dofinansowane są ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu RPO WM na lata 2014-2020 – Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej (ZIT). W 2017 roku zrealizowano dwa takie projekty.
I tak, w przypadku termomodernizacji Nowohuckiego Centrum Kultury – w trzech budynkach wymieniono oświetlenie na energooszczędne typu LED oraz zamontowano system inteligentnego zarządzania energią. Nowe jest także oświetlenie awaryjne, zmodernizowano instalację elektryczną. Wymieniono sufity dostosowując je do nowych opraw oświetleniowych. Zmodernizowano i dostosowano do obecnych przepisów instalację przeciwpożarową.
Koszt modernizacji trzech budynków Nowohuckiego Centrum Kultury, o łącznej powierzchni 13 tys. metrów kwadratowych wyniósł ok. 4,5 mln zł. Autorem projektu była Pracownia Projektowa „LIS”, a wykonawca: Przedsiębiorstwo Usług Inżynieryjnych MEGASYSTEM Sp. z o.o.


Fot: Konrad Muzyk, NCK

Drugi z termomodernizowanych obiektów to Dworek Białoprądnicki. Tu zadanie dotyczyło 3 budynków (budynek główny, oficyna zachodnia, oficyna wschodnia) o powierzchni użytkowej 1 316 m2 i kubaturze 9 400 m3. Wykonano termoizolację ścian wewnętrznych poddasza i stropu nad parterem w części nieogrzewanej, dokonano wymianę stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej, parapetów okiennych zewnętrznych i wewnętrznych, zmodernizowano wewnętrzne instalacje centralnego ogrzewania. Szacuje się, że dzięki realizacji zadania o 35,38 % wzrosła efektywność energetyczna budynków, co przekłada się na konkretne oszczędności. Zgodnie z założeniem, o 36,69 % obniży się emisja pyłów zawieszonych PM 10 i PM 2,5. Niższa ma być – o 32,10 % emisja dwutlenku węgla.
Koszt zadania to 1,1 mln zł. Projekt przygotowało biuro ATM Projekt Agata Mroczka. Wykonawca zadania była firma STAMBUD Sp. z o.o.


Jeśli już mowa o obiektach kultury, w pierwszym roku naszej działalności zakończyliśmy realizację dwóch dużych i wyczekiwanych przez mieszkańców zadań. Jesienią do użytku oddany został budynek Muzeum Podgórza w dawnym Zajeździe Pod Św. Benedyktem. Prace budowlane trwały od polowy 2015 roku i podzielone były na dwa etapy. Pierwszy polegał na modernizacji budynku głównego oraz adaptacji pomieszczeń na cele wystawiennicze. Przebudowana została klatka schodowa pomiędzy piętrem a poddaszem, dobudowano szyb windowy do budynku głównego. Wykonano nową aranżację dziedzińca wewnętrznego, odremontowano mur otaczający posesję, a także przeprowadzono konserwację bramy wjazdowej od strony ul. Powstańców Wielkopolskich wraz z fragmentem muru oraz tzw. mur wschodni na tyłach budynku.
W drugim etapie, wykonano przebudowę oficyn bocznej po stronie północnej, a także wybudowano łącznik z budynkiem głównym. W części tej znajdują się: hol wejściowy, z kasą i szatnią, sala konferencyjna z miejscem na zaplecza kawiarniane łącznie na 70 osób oraz na poddaszu pomieszczenia biurowe.
Zakres objęty I etapem realizacji tj. budynek główny realizowany był przy udziale środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. W ramach projektu objętego tym dofinansowaniem wykonane zostały elementy wystawy stałej otwarcie wystawy stałej
Nakłady inwestycyjne na całą inwestycję wyniosły: 11 098 113,69 zł netto, w tym dotacja ze środków UE: 3 965 074,80 zł. Autorem projektu jest autorska pracownia projektowa Jerzego Wowczaka, a wykonawcą konsorcjum firm w składzie: AGA-Bauservice Sp. z o.o. (Lider konsorcjum), Zygmunt Murdza Zakład Remontowo Budowlany ,,MURDZA” (partner konsorcjum), MURKRAK Sp. z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (partner konsorcjum).

Z kolei pod koniec sierpnia do użytku oddany został budynek Klubu Kultury Zakole w nowohuckich Kantorowicach. To obiekt wykonany w tzw. technologii pasywnej, co oznacza wysoki komfort termiczny i wyjątkowo niskie zapotrzebowanie na energię cieplną wynoszące maksimum 15 kWh/m2/rok. Dla porównania, w przypadku budynku energooszczędnego to zapotrzebowanie wynosi ok. 60 kWh/m2/rok.
Budynek dzieli się na dwie części przestrzenne – wyższa bryła o dachu skośnym dwuspadowym, która pomieści salę wielofunkcyjną oraz bryła niższa, prostopadłościenna, w której znajdą się wszystkie pomieszczenia niezbędne dla prawidłowego działania domu kultury, a więc dwie małe salki, zaplecze administracyjne, sanitarne, magazynowe i techniczne wraz z korytarzem łączącym wszystkie pomieszczenia. Wyższa część budynku posiada duże przeszklenia na południową stronę, płd.-wsch. i płd.-zach., aby pozyskać energię słoneczną. Jest to zgodne z technologią budynków pasywnych, która zakłada akumulację energii słonecznej poprzez odpowiednią ekspozycję obiektów.
Obecnie budynek klubu przekazany jest użytkownikowi, czyli Ośrodkowi Kultury Kraków – Nowa Huta. Klub Kultury Zakole powstał według koncepcji architektonicznej biura Perspektywa Pracownia Projektowa sp. z o.o., a autorem projektu jest biuro ARCHITEKTURA PASYWNA PYSZCZEK I STELMACH SP.J. Wykonawcą inwestycji, której wartość wyniosła blisko 2,3 mln zł jest firma Murkrak Sp. z o.o.

W mijającym roku zakończyliśmy też pierwszy etap budowy nowego Archiwum UMK przy ul. Na Załęczu. Do nowej funkcji został zaadaptowany stary budynek szkoły. Na obiekt składają się powiązane funkcjonalnie dwie hale magazynowe wraz z zapleczem administracyjno-biurowym. Nowe archiwum urzędowe to bardzo ciekawa bryła architektoniczna, jego projektantem jest Aleksander Mirek z biura KONTRAPUNKT V-Projekt Zespół Projektowo-Inwestycyjny z Krakowa. Wykonawcą I etapu prac jest konsorcjum firm w składzie: Przedsiębiorstwo Budowlane „CZĘSTOBUD” oraz Zakład Remontowo-Budowlany „ULBUD”.
Obecnie na nasze zlecenie w Archiwum montowane są specjalnie wyprodukowane regały, które pozwolą na bezpieczne przechowywanie papierowych dokumentów. Za wykonanie tego zlecenia odpowiada Międzynarodowe Centrum Budownictwa z Warszawy. Także jesienią planujemy wybrać wykonawcę trzeciej hali Archiwum.
Wartość całego zadania to 28 mln zł.

Co realizujemy obecnie?
W tym roku rozpoczęliśmy też realizację wielu ważnych dla mieszkańców projektów inwestycyjnych, których zakończenie planowane jest w kolejnych latach.
I tak, kontynuujemy Program Budownictwa Komunalnego. Największym tego rodzaju projektem jest obecnie budowa osiedla w rejonie ulic Przyzby i Zalesie. I etap tej gminnej inwestycji jest dofinansowany przez Bank Gospodarstwa Krajowego kwotą 7,2 mln zł. Umowę w tej sprawie podpisano pod koniec sierpnia 2017 roku. Zaraz potem rozpoczęły się prace budowlane. W ramach I etapu powstają 4 budynki mieszkalne i jeden budynek mieszkalno-usługowy z miejscem na żłobek i bibliotekę. Łącznie w 5 blokach znajdzie się 179 mieszkań. Obecnie prace są mocno zaawansowane na każdym z budynków. Oddanie do użytku I etapu inwestycji zaplanowane jest na jesień 2019 roku.
7 czerwca br. została podpisana kolejna umowa pomiędzy Zarządem Inwestycji Miejskich w Krakowie, a Bankiem Gospodarstwa Krajowego dotycząca dofinansowania II etapu osiedla na kwotę 7,5 mln zł. W ramach tej części zadania powstanie 178 mieszkań o łącznej powierzchni 7.223,37 m². II etap budowy osiedla rozpoczął się w czerwcu.
Docelowo, do 2020 roku w rejonie ulic Przyzby i Zalesie powstanie osiedle 10 niskich, czterokondygnacyjnych budynków mieszkalnych, w tym jeden z dwoma lokalami usługowymi: biblioteką i żłobkiem. Będzie tam łącznie 357 mieszkań. Wykonawcą osiedla Przyzby-Zalesie jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. (lider konsorcjum) oraz Acciona Infraestructuras S.A. z Hiszpanii. Wartość zadania to 44 mln zł. Projektantem osiedla jest Perbo Inwestycje sp. z o.o. S. K.


Fot. Bogusław Świerzowski, krakow.pl

Drugi pod względem wielkości projekt mieszkaniowy, którego realizację rozpoczęliśmy niedawno to budowa osiedla Wańkowicza. Budowa rozpoczęła się latem tego roku, a zgodnie z planem, zakończy do 2021 roku. Łącznie w siedmiu budynkach znajdzie się 165 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej 6 910 m2. W ramach inwestycji powstanie 97 miejsc postojowych, w tym 9 stanowisk dla osób niepełnosprawnych.
Nasadzana będzie zieleń. Prawie 44 proc. terenu inwestycji to będzie zieleń urządzona, a wzdłuż granicy południowej zaplanowano 4 metrowe ciągi zieleni izolacyjnej. Projekt przewiduje powiązanie nowych budynków z istniejącą zabudową, wkomponowanie ich w otaczający kontekst urbanistyczny.
Teren inwestycji będzie uzbrojony w media, zostanie rozbudowana istniejąca sieć wodna, kanalizacyjna, osiedle będzie zasilane ciepłem systemowym. Zarówno plac zabaw, zieleń urządzona, miejsca postojowe jak i układ drogowy będą ogólnodostępne także dla okolicznych mieszkańców.
Inwestycja prowadzona jest pod nadzorem służb archeologicznych. Wykonawcą zadania jest firma DOMBUD SA. Wartość kontaktu wraz z układem drogowym to 30 mln zł.


W Programie Budownictwa Komunalnego mieści się też budowa bloku przy ul. Fredry. Realizacja zadania już się rozpoczęła. Wybrany przez nas wykonawca – firma MK-BUD Sp. z o.o. s.k. – przygotowuje dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę. Inwestycja mieszkaniowa przy ul. Fredry ma zostać zrealizowana na działkach nr 235/20 i 235/22 obr. 47 Podgórze. Z kolei na działce nr 235/14 obręb 47 Podgórze planowane jest zlokalizowanie ogólnodostępnych miejsc postojowych oraz wytyczenie drogi dojazdowej. W ramach projektu powstanie czterokondygnacyjny blok z 46 mieszkaniami, zaplanowano miejsca postojowe i zieleń urządzoną. Wszystkie elementy infrastruktury będą dostępne także dla okolicznych mieszkańców. Wartość kontraktu to 8,8 mln zł.
Latem tego roku rozpoczęła się budowa kompleksu edukacyjnego przy ul. Meiera (os. Gotyk). W ramach zadania, zostanie zrealizowany budynek o funkcji przedszkolnej i szkolnej na poziomie szkoły podstawowej. Znajdzie tam miejsce około 500 dzieci. Oprócz sali zajęć dla przedszkolaków i uczniów klas od I do VIII, w nowym kompleksie zaprojektowano też aulę, bibliotekę, salę komputerową i gimnastyczną oraz zaplecze kuchenne.
Wykonane będzie boisko szkolne o wymiarach 20x30m oraz plac zabaw dla najmłodszych. Budynkowi będzie towarzyszyć wewnętrzny układ komunikacyjny wraz z 28 miejscami postojowymi (w tym trzy dla osób niepełnosprawnych).
Zgodnie z koncepcją zagospodarowania terenu, na działce, gdzie powstanie budynek szkoły i przedszkola nasadzona będzie zieleń niska. Wartość popisanej umowy pomiędzy ZIM Kraków, a wykonawcą – firmą DOMBUD S.A. z Katowic to 29,6 mln zł. Projektantem koncepcji jest Przemysław Czubaj Biuro Architektoniczne. Projekt budowlany wykonała pracownia projektowa Perbo Inwestycje sp. z o.o. S. K. Realizacja inwestycji zakończy się w 2021 roku.

Od jesieni 2017 roku trwa budowa remizy dla OSP Kościelniki w Nowej Hucie. Obiekt powstaje według projektu krakowskiego Biura Projektów i Ekspertyz ARCHIKON. Będzie to budynek parterowy z częściowym poddaszem użytkowym. Znajdzie się tam garaż, sala ćwiczeń, pomieszczenia biurowe oraz zaplecze sanitarne. Remiza będzie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W tym roku wykonawca – firma Murkrak Sp. z o.o. – zakłada zrealizowane stanu surowego zamkniętego, a samo zakończenie inwestycji planowane jest na pierwszą połowę 2019 roku. Wartość kontraktu to 3,5 mln zł.

Kontynuujemy też projekty termomodernizacyjne w budynkach kultury. Na półmetku są tego rodzaju prace prowadzone na nasze zlecenie w Klubie Kultury Mydlniki. Modernizacja stropu, wymiana okien i drzwi, a także sieci wewnętrznych, nowa aranżacja sali wielofunkcyjnej, dostosowanie sanitariatów do potrzeb osób niepełnosprawnych to tylko niektóre elementy zadania. Termomodernizacja Klubu Kultury „Mydlniki” realizowana jest z udziałem środków unijnych w ramach programu RPO WM na lata 2014-2020 – Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej (ZIT). Wykonawcą jest konsorcjum firm w składzie: STAMBUD Sp. z o.o. (lider) i 2K – Budownictwo Sp. z o.o. sp.k. Wartość kontraktu to 2,4 mln zł.
Ten rok stał też pod znakiem wyboru wykonawcy dla przebudowy schroniska dla zwierząt przy ul. Rybnej. Mimo iż pierwszy przetarg musiał zostać unieważniony, są szanse, by z sukcesem zakończyć drugie podejście do wyłonienia firmy wykonawczej. Jego zadaniem będzie przygotowanie dokumentacji projektowej, a następnie rozbiórka starego budynku kwarantanny. W to miejsce ma powstać nowy pawilon dla zwierząt, w którym będzie oddział kwarantanny. Ponadto wykonawca częściowo przebuduje instalacje wewnętrzne oraz zaaranżuje od nowa otoczenie schroniska wraz z przełożeniem infrastruktury podziemnej.

W tym roku rozpoczęliśmy też realizację pierwszego z serii projektów drogowych. Po trwającym kilka miesięcy przetargu został wyłoniony wykonawca przebudowy ulicy Kocmyrzowskiej. Za zaprojektowanie i budowę odpowiedzialna jest firma Budimex S.A. Wartość kontraktu to prawie 97 mln zł.
Obecnie realizowana jest pierwsza faza inwestycji. Po aktualizacji koncepcji, kompletowane są dokumenty, uzgodnienia i opinie potrzebne do złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zgodnie z deklaracją wykonawcy, wniosek zostanie złożony we wrześniu. Tak więc zasadnicze prace związane z tą inwestycją rozpoczną się w I połowie 2019 roku. Wcześniej jednak, bo jeszcze jesienią tego roku chcielibyśmy przeprowadzić część prac przygotowawczych, na realizację których nie jest potrzebny ZRID.
Inwestycja ma na celu poprawę obsługi komunikacyjnej w północno-wschodniej części Krakowa oraz ułatwienie wyjazdu w kierunku Proszowic. Po stronie Krakowa zadanie będzie polegać na rozbudowie 3 km odcinka ulicy Kocmyrzowskiej od ul. Darwina do granicy miasta do tzw. drogi głównej mającej po dwa pasy w każdym kierunku. Dobudowana zostanie druga jezdnia, a także przebudowane istniejące skrzyżowania, wymieniona infrastruktura techniczna, oświetlenie, sygnalizacja świetlna chodniki, wybudowane będą ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, perony przystankowe. Istotnym elementem projektu będzie też komponent związany linią tramwajową biegnącą do Wzgórz Krzesławickich. W ramach kontraktu planuje się przebudować pętlę końcową oraz część torowiska. Przy pętli powstanie terminal autobusowy.
W ramach kontraktu z firmą Budimex S.A., ZIM zajmie się także rozbudową do czterech pasów 160 m odcinka drogi wojewódzkiej nr 776 leżącej już poza granicami Krakowa, na terenie miejscowości Prusy. Jest to możliwe, dzięki zawarciu jesienią 2017 roku umowy pomiędzy Gminą Kraków i Województwem Małopolskim w sprawie współpracy przy realizacji tej inwestycji. Oba elementy modernizacji ul. Kocmyrzowskiej, a więc krakowski odcinek oraz fragment poza granicami naszego miasta będą realizowane w ramach przedsięwzięcia p.n. Usprawnienie połączeń w korytarzu północ – południe w sieci wspomagającej sieć TEN-T.
Zadanie będzie współfinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020 w kwocie 30 mln zł.

Co przygotowujemy?
Inwestowanie to proces wieloletni. Dlatego już obecnie przygotowujemy te projekty, które będą realizowane w kolejnych latach.
Po wyłonieniu w drodze konkursu architektonicznego zwycięskiej koncepcji dla Ośrodka Ruczaj, na początku tego roku podpisaliśmy umowę z biurem Limba Eko sp. z o.o. z Krakowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji oraz pełnienia nadzoru autorskiego podczas jej realizacji. Zgodnie z harmonogramem, w tym roku powinno być wydane pozwolenie na budowę dla tego zadania, tak by w kolejnych miesiącach mógł zostać przygotowany projekt wykonawczy i ogłoszony przetarg na budowę. Przez czas trwania inwestycji, projektant, a więc biuro Limba Eko będzie pełnił nadzór autorski nad pracami. Wartość umowy to ok. 996 tys. złotych.
Ośrodek Ruczaj zostanie zbudowany przez ZIM Kraków przy ul. Przyzby. Będzie to filia Centrum Kultury Podgórza. Zgodnie z założeniem, Ośrodek Ruczaj ma być miejscem animacji lokalnego życia kulturalnego, edukacji artystycznej i kulturalnej oraz promocji kultury. Placówka będzie organizatorem wydarzeń kulturalno-społecznych o zasięgu dzielnicowym i miejskim. Jego działalność kulturalna i edukacyjna będzie wielokierunkowa i dostosowana do różnych grup wiekowych. Nie bez znaczenia będzie również promowanie w nowym centrum nauki i technologii.
Ośrodek Ruczaj będzie miejscem spotkań i aktywizacji społecznej różnych grup, w tym seniorów. Ma być także lokalnym forum kreowania i wymiany myśli społecznej, miejscem przyjaznym i otwartym dla lokalnych organizacji pozarządowych, które będą mogły korzystać z pomieszczeń budynku.

Również do końca tego roku powinno zostać wydane pozwolenie na budowę dla rewitalizacji Zajazdu Kazimierskiego, gdzie docelowo ma się mieścić główna siedziba Biblioteki Kraków. Za opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwolenia na budowę odpowiada Firma „Grzegorz Lechowicz – Pracownia Architektoniczna”, wyłoniona w przetargu zorganizowanym przez ZIM Kraków. Wartość kontraktu brutto to blisko 400 tys. zł. Zadanie jest dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Odnowy Zabytków Krakowa, który przekaże na ten cel 136 500 zł, czyli 42 proc. netto wartości całego projektu.
Po renowacji, w dawnym Zajeździe Kazimierskim będzie się mieścić główna siedziba Biblioteki Kraków. Poza działami merytorycznymi i administracyjnymi Biblioteki Kraków, odrestaurowany Zajazd Kazimierski ma być przede wszystkim nowym centrum czytelnictwa dla mieszkańców. Będzie tu działać główna wypożyczalnia i czytelnia, centrum informacji regionalnej, a także ośrodek animacji kulturalnej i literackiej, służący promocji czytelnictwa oraz wydarzeń związanych z literaturą i sztuką, z wykorzystaniem nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań multimedialnych. Siedziba Biblioteki ma być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Chodzi nie tylko o usuwanie barier architektonicznych, ale także o inne rozwiązania, które pomogą korzystać z zasobów placówki osobom z niepełnosprawnością intelektualną, słuchową czy wzrokową.

Do naszych zadań należy też przygotowanie do realizacji Centrum Obsługi Inwestora (COI). Ponieważ wartość tego projektu szacowana jest na ponad 200 mln zł chcielibyśmy, aby obiekt powstał we współpracy z firmami prywatnymi w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Planowany model realizacji przedsięwzięcia zakłada, że w okresie budowy wszystkie koszty inwestycyjne poniesie partner prywatny, a grunty przeznaczone pod inwestycję, a także wzniesiony obiekt przez cały czas obowiązywania umowy będą własnością Gminy Miejskiej Kraków. Gmach miałby powstać w latach 2020-2023 i zacząłby działać w 2024 roku.
Aktualnie trwa procedura w trybie dialogu konkurencyjnego. Zainteresowanie współpracą z samorządem wyraziło aż 11 podmiotów prywatnych. W najbliższym czasie do udziału w dalszym postępowaniu dopuścimy trzech oferentów, spośród których wybierzemy partnera, który zajmie się budową, a także utrzymaniem i zarządzaniem COI. W postępowaniu wyłonienia partnera prywatnego korzystamy ze wsparcia niezależnych doradców, których prace nadzoruje i finansuje Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.
Celem budowy Centrum Obsługi Inwestora jest poprawa standardów świadczenia usług dla mieszkańców oraz optymalizacja kosztów funkcjonowania Urzędu Miasta Krakowa. Gmach powstanie w Czyżynach według koncepcji i projektu włoskiego architekta Claudio Nardiego.

W zbiorze zadań przygotowywanych jest też budowa ulicy 8 Pułku Ułanów. W przypadku tego zadania, aż nadto odczuliśmy skutki aktualnej rozchwianej sytuacji na rynku budowlanym. Mimo dwukrotnych przetargów, ograniczania zakresu rzeczowego, do każdego z podejść zgłaszała się tylko jedna firma i to proponując zdecydowanie wyższą ofertę cenową za zaprojektowanie i wybudowanie tej ulicy. Dlatego w najbliższym ogłosimy przetarg na sam projekt tak, by móc w pierwszej połowie 2019 roku, gdy – mamy nadzieję – sytuacja na rynku inwestycji nieco się uspokoi – poszukać wykonawcy na samą budowę drogi.
Ulica 8 Pułku Ułanów ma za zadanie poprawić obsługę komunikacyjną w południowo-zachodniej części Krakowa. Docelowo nowa droga połączy ul. Zawiłą ze skrzyżowaniem ul. Kapelanka – Brożka – Grota Roweckiego. Takie rozwiązanie poprawi komfort podróżowania mieszkańców na granicy dzielnic VIII i IX, odciążając przede wszystkim ulicę Kobierzyńską, a także Zakopiańską. Będzie to tzw. droga zbiorcza – po jednym pasie w każdą ze stron. Dzięki inwestycji wzbogaci się też sieć dróg rowerowych. W ramach zadania powstaną również chodniki, przebudowana będzie infrastruktura techniczna. Zadanie chcemy realizować w ścisłym uzgodnieniu z Zarządem Zieleni Miejskiej, by ulica była jak przyjazna otoczeniu.

Kolejnym dużym, przygotowywanym przez nas projektem infrastrukturalnym jest budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju Krowodrza Górka – Azory wraz z przedłużeniem linii tramwajowej do Bronowic (okolice ul. Chełmońskiego). W tym roku zleciliśmy wykonanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego, który obecnie uzgadniany jest przez ZIKIT. Po uzgodnieniu tego opracowania, ogłosimy przetargi na kolejne etapy zadania, a więc na projekt i budowę. Zadanie będzie polegać na budowie linii tramwajowej o długości ok. 2,5 km podwójnego toru wraz z siecią trakcyjną od pętli Krowodrza Górka, wzdłuż ul. Opolskiej do pętli Azory, z 4 przystankami, towarzyszącą infrastrukturą techniczną, sterowaniem ruchem i informacją pasażerską. Linia będzie biegła od pętli Krowodrza Górka w kierunku północnym do Opolskiej, następnie wzdłuż ulicy Opolskiej po jej południowej stronie, na wysokości ulicy Weissa skręci w lewo, w kierunku południowym. W ramach projektu, w rejonie ul. Weissa powstanie parking P+R na ok. 200 samochodów. W rejonie istniejącej pętli autobusowej „Azory” przewidziano zadaszoną pętlę autobusowo-tramwajową z zakończeniem torowiska w formie krańcówki z rozjazdami trapezowymi.
Co istotne, już obecnie rozpoczęły się przygotowania do przedłużenia linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Azorów do Bronowic (ul. Chełmońskiego). Na nasze zlecenie kompletowane są dokumenty do złożenia wniosku o decyzję środowiskową dla tego zadania.

W ciągu pierwszego roku funkcjonowania udało nam się też na tyle przyspieszyć zadanie pn. Budowa kładki pieszo-rowerowej łączącej Kazimierz i Ludwinów, że obecnie jesteśmy na ostatniej prostej przed ogłoszeniem przetargu na budowę przeprawy. Latem złożony został wniosek o pozwolenie na budowę, obecnie uzupełniane są ostatnie braki. Zakładamy, że jeszcze w tym roku uzyskamy stosowną zgodę na realizację zadania. A równolegle będziemy w przetargu szukać wykonawcy.
Kładka Ludwinów – Kazimierz będzie to konstrukcja jednoprzęsłowa o długości ok. 148 m, szerokości ok. 14 m, wysokości w najwyższym przekroju ok. 16 m, z dwoma skrajnymi pasami ruchu o szerokości użytkowej 3 m przeznaczonymi dla ruchu pieszych i rowerzystów oraz środkowym pasem o funkcji widokowej o szerokości użytkowej 2,6 m przeznaczonym wyłącznie dla ruchu pieszego. W ramach inwestycji do nowego obiektu dostosowane mają zostać alejki i chodniki w rejonie ulic Skawińskiej, Wietora i Ludwinowskiej. Autorem koncepcji jest Biuro Projektów Lewicki i Łatak.

Wśród naszych zadań jest też kolejna kładka dla pieszych i rowerów. Tym razem chodzi o przeprawę nad ul. Powstańców Wielkopolskich na wysokości CH Tandeta. Niedawno przejęliśmy od ZIKIT istniejące dokumenty związane z tym projektem. Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo pieszych w tym rejonie, a także ułatwić mieszkańcom pokonywanie ruchliwej arterii komunikacyjnej.
Również w tym roku zajęliśmy się kładką w rejonie os. Żabiniec. Jesteśmy po rozmowach z PKP PLK SA na temat nowej koncepcji kładki – alternatywnej do rozwiązań przygotowanych przez ZIKIT, które w najbliższym czasie nie są możliwe do realizacji. Zleciliśmy przygotowanie nowego opracowania, które mamy nadzieję – zyska akceptację Kolei. Co więcej, przy przyspieszeniu realizacji zadania, chcielibyśmy skorzystać z tzw. specustawy kolejowej.
Wśród nowych zadań infrastrukturalnych, niedawno przejętych przez ZIKIT jest też budowa przedłużenia linii tramwajowej w ciągu ul. Piasta Kołodzieja do ul. Powstańców. Pod koniec 2018 roku planujemy ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej dla tego zadania do złożenia wniosku o ZRID. Uzyskanie tej decyzji planowane jest na 2019 rok.

Zachęcamy również do zapoznania się z informacją o realizacji budżetu naszej jednostki w pierwszym półroczu 2018 roku.


| Jan Machowski