Oficjalne otwarcie linii tramwajowej do Górki Narodowej [galeria zdjęć]

W sobotę, 2 września oficjalnie otwarta została linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. W uroczystości udział wzięli Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Łukasz Szewczyk, przewodniczący rady dzielnicy IV Prądnik Biały Dominik Franczak, a także przedstawiciele wykonawcy – firmy Intercor Sp. z o.o. Dopisali także mieszkańcy północnych osiedli Krakowa.

Otwierając linię wypełniamy zobowiązanie dotyczące rozbudowy infrastruktury w tej części Krakowa. Dziś oddajemy najważniejszy element kontraktu z firmą Intercor, a więc linię tramwajową. W tym roku zakończymy całe zadanie, a ponadto zakończymy dla kolejne projekty infrastrukturalne na północy – mówił Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Ta inwestycja, tak potrzebna lokalnej społeczności, to dowód, że warto działać na rzecz mieszkańców, warto rozwijać infrastrukturę i realizować zadania, które poprawiają sprawność działania komunikacji publicznej – podkreślał z kolei Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Po części oficjalnej, goście, w tym bardzo liczna grupa mieszkańców, mieli okazję odbyć pierwszą oficjalną podróż na nowej trasie tramwajowej.

Warto dodać, że wraz z uruchomieniem komunikacji tramwajowej, otwarte w układzie docelowym zostały wszystkie skrzyżowania znajdujące się na trasie tramwaju w obszarze od ul. Wybickiego do ul. Banacha. Czynne są także dwa z trzech parkingów P+R – Krowodrza Górka i Pachońskiego. Na razie w układzie otwartym, a docelowo, na podobnych zasadach na w innych tego rodzaju obiektach na terenie Krakowa.

Uruchomienie komunikacji tramwajowej nie oznacza to zakończenia realizacji całego projektu. Przed nami dokończenie budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego na Górce Narodowej: dwupoziomowego parkingu P+R z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową. Drugi istotny element, który przed nami to nasadzenia. Te rozpoczną się już niebawem i potrwają całą jesień. W ramach zadania nasadzonych będzie ok. 3,5 tys. drzew i ponad 40 tys. krzewów – zdecydowana większość w granicach inwestycji. Z kolei w rejonie ulicy Węgrzeckiej, a więc nieopodal pętli na Górce Narodowej, zostanie utworzony kolejny Park Krakowian. Warto też podkreślić, że wszędzie tam, gdzie to możliwe ze względów technologicznych, zastosowano tzw. zielone torowisko. Oznacza to, że około 60 proc. linii będzie zielona. Do tego wiaty przystankowe z dachami z rozchodników. Część już została zamontowana. Docelowo wszystkie wiaty będą zielone.


| Jan Machowski