KST do G贸rki Narodowej: trwa budowa tunelu wzd艂u偶 Opolskiej [wideo]

B臋dzie d艂ugi na ok. 100 metr贸w, schowany 7,5 metr贸w pod ziemi膮, umo偶liwi kierowcom bezkolizyjny przejazd na kierunku wsch贸d 鈥 zach贸d. Trwa budowa tunelu drogowego wzd艂u偶 ul. Opolskiej.

Budowa linii tramwajowej do G贸rki Narodowej to nie tylko u艂o偶enie podw贸jnego toru na odcinku o d艂ugo艣ci ok. 5,5 km, przebudowana p臋tla Krowodrza G贸rka i nowa 鈥 na G贸rce Narodowej. To tak偶e 7 r贸偶nych obiekt贸w in偶ynierskich, kt贸ra pozwol膮 na szybki przejazd tramwaj贸w do p贸艂nocnych dzielnic Krakowa.

Jednym z takich obiekt贸w jest tunel wzd艂u偶 ul. Opolskiej. To dzi臋ki 鈥瀞chowaniu鈥 ruchu samochodowego pod ziemi臋, komunikacja tramwajowa sprawnie przetnie ruchliw膮 arteri臋, bez blokowania ruchu tranzytowego na kierunku wsch贸d 鈥 zach贸d. Warto doda膰, 偶e w tym momencie, ul. Opolska pe艂ni rol臋 p贸艂nocnej obwodnicy Krakowa. Zmieni si臋 to za kilka lat, po zrealizowaniu przez GDDKiA drogi ekspresowej S52 na odcinku od w臋z艂a Modlica do w臋z艂a Mistrzejowice.

Powstaje tunel wzd艂u偶 Opolskiej – zobacz wideo

Tunel drogowy budowany w ramach linii tramwajowej do G贸rki Narodowej b臋dzie mia艂 ok. 100 m d艂ugo艣ci. W dw贸ch komorach znajd膮 si臋 dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w ka偶d膮 ze stron. Konstrukcja znajdzie si臋 ok. 7,5 metr贸w pod ziemi膮 (licz膮c docelow膮 r贸偶nic臋 poziom贸w pomi臋dzy jezdniami Trasy Wolbromskiej i jezdniami w tunelu). Roboty przy jego budowie s膮 mocno zaawansowane. Warto przypomnie膰, 偶e realizacja konstrukcji wystartowa艂a w marcu tego roku od wykonania murk贸w prowadz膮cych dla ponad 60 tonowego d藕wigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie 鈥 metr za metrem 鈥 wybiera艂a grunt, by w jego miejsce wylewa膰 kolejne, wykonane ze zbrojonego betonu segmenty 艣cian szczelinowych konstrukcji najpierw po stronie po艂udniowej, a nast臋pnie po p贸艂nocnej. Nast臋pnie wytyczono i wyasfaltowano 艂膮cznice drogowe, na kt贸re we wrze艣niu przeniesiony zosta艂 ruch ko艂owy. Zaraz potem wykonawca zaj膮艂 si臋 starymi jezdniami ul. Opolskiej. Zosta艂y one niemal w ca艂o艣ci rozebrane, a znajduj膮cy si臋 pod asfaltem i podbudow膮 grunt jest sukcesywnie wybierany. Kolejnym etapem b臋dzie budowa 艣ciany 艣rodkowej pomi臋dzy nowymi jezdniami. W tym momencie zako艅czono wykonanie belek spinaj膮cych segmenty 艣cian szczelinowych i p艂yt przej艣ciowych oraz spr臋偶enie kotew oczep贸w 艣cian szczelinowych. Szacuje si臋, 偶e budowa tunelu drogowego wzd艂u偶 Opolskiej zaawansowana jest na poziomie ponad 60 proc. Je艣li aura pozwoli realizacja konstrukcji zako艅czy si臋 wiosna przysz艂ego roku.

 


| Jan Machowski