Budowa linii KST do Górki Narodowej: najnowszy raport z prac [wideo]

Roboty wykończeniowe związane z przełożeniem sieci naziemnych i podziemnych w rejonie ulicy Opolskiej i Nad Sudołem, kontynuacja budowy mostów, konstrukcji oporowych i przepustów, prace ziemne powyżej ulicy Banacha. Trwa budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej.

Tradycyjnie, duży ruch ekip budowlanych widać w rejonie ulicy Opolskiej. Na odcinku od pętli Krowdrza Górka do ul. Pachońskiego wykonawca – firma Intercor – skupia się na budowie i przebudowie podziemnej infrastruktury technicznej. Najbardziej zaawansowane są roboty w zakresie sieci energetycznej. Przygotowany jest wykop pod ułożenie sieci wysokiego napięcia od Fieldorfa Nila, pod ul. Opolską z wykorzystaniem przygotowanego w tym celu przewiertu, aż do ul. Pachońskiego. Po ułożeniu sieci wysokiego napięcia, zostaną rozebrane wysokie słupy energetyczne, które obecnie dominują w krajobrazie tego obszaru.

Zobacz, jak postępują prace przy budowie linii tramwajowej do Górki Narodowej [wideo]

W tym rejonie trwają też intensywne prace związane z rozbudową sieci ciepłowniczej. Na północnej, zamkniętej obecnie nitce ul. Opolskiej budowany jest kanał przełazowy dla ciepłociągu. Wkrótce budowlańcy rozpoczną tego rodzaju prace na jezdni południowej, która od 13 marca zostanie zamknięta dla ruchu. Kierowcy będą się musieli przenieść na jezdnię północną. Kanał przełazowy dla ciepłociągu budowany jest też przy ul. Nad Sudołem.

Jeśli chodzi o infrastrukturę podziemną, zaawansowanie prac widać też na innych odcinkach: uzbrojenie teletechniczne budowane jest przy ulicy Pachońskiego, Białoprądnickiej, Górnickiego czy Bociana. Wykonawca prowadzi też roboty związane z sieciami gazowymi, wodno-kanalizacyjnymi.

Budowane są też obiekty inżynierskie: powstaje most na Białuchą i przepust na potoku Bibiczanka. Sukcesywnie wykonywane są poszczególne segmenty konstrukcji oporowych, widać to szczególnie bliżej Górki Narodowej, gdzie blisko zabudowy mieszkaniowej powstaje tzw. wanna betonowa, po której będzie poruszać się tramwaj.

Przypomnijmy – linia tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała ponad 5 km długości. Pozwoli na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Ponad 60 procent torowiska będzie zielona.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak” Sp. z o.o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Zgodnie z kontraktem wykonawca będzie miał 26 miesięcy na zakończenie wszystkich prac.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.


| Jan Machowski