38 mln z艂 to kwota, jaka zostanie przeznaczona przez rz膮d RP na dofinansowanie budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do G贸rki Narodowej w ramach 艣rodk贸w przeznaczonych na przygotowanie III Igrzysk Europejskich w naszym mie艣cie.
Zgodnie z podpisanym niedawno aneksem do umowy dotacyjnej z Gmin膮 Miejsk膮 Krak贸w, w tym roku na dofinansowanie budowy linii do G贸rki Narodowej zostanie przeznaczone 35,4 mln z艂, a w 2023 roku – 2,68 mln z艂. 艢rodki igrzyskowe b臋d膮 przeznaczone m.in. na przebudow臋 podstacji trakcyjnej 鈥濸r膮dnicka鈥, wraz z wyposa偶eniem elektroenergetycznym oraz realizacja kabli zasilaj膮cych i powrotnych sieci trakcyjnej. Pieni膮dze na przygotowanie igrzysk zasil膮 tak偶e cz臋艣膰 drogow膮 inwestycji. Dofinansowana zostanie budowa kilku odcink贸w ulic, m.in. od Fieldorfa Nila do Opolskiej, od Opolskiej do Pacho艅skiego, nowy odcinek ul. Pacho艅skiego czy 艂膮cznik S艂omczy艅skiego 鈥 Ku藕nicy Ko艂艂膮tajowskiej. 艢rodki z tego przedsi臋wzi臋cia zasila te偶 budow臋 tunelu drogowego wzd艂u偶 Opolskiej.
艁膮cznie, budowa linii tramwajowej uzyska rz膮dowe dofinansowanie w ramach przygotowa膰 do III Igrzysk Europejskich w wysoko艣ci 38 mln z艂. Dzi臋ki temu warto艣膰 艣rodk贸w zewn臋trznych na to zadanie wraz z dotacj膮 unijn膮 w wysoko艣ci ok. 184 mln z艂 wyniesie og贸艂em 222 mln z艂.
Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do G贸rki Narodowej to obecnie najwi臋ksza samorz膮dowa inwestycja infrastrukturalna w p贸艂nocnej cz臋艣ci Krakowa. Trasa nowego tramwaju b臋dzie mia艂a 艂膮cznie ok. 5,5 km d艂ugo艣ci. W ramach zadania powstan膮 a偶 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie ok. 600 miejsc postojowych na trzech parkingach P&R.
W ramach zadania budowanych jest a偶 7 obiekt贸w in偶ynierskich, kt贸re pozwol膮 na sprawne przemieszczanie si臋 tramwaj贸w na p贸艂noc miasta. Krakowski Szybki Tramwaj na G贸rk臋 Narodow膮 to szereg rozwi膮za艅 proekologicznych. Ponad 60 proc. torowiska b臋dzie zielona. W ramach projektu powstaje te偶 nowy uk艂ad drogowy o charakterze osiedlowym
Budowa Krakowskiego szybkiego Tramwaju to tak偶e 6,3 km 艣cie偶ek rower贸w i ci膮g贸w pieszo-rowerowych, ekrany akustyczne tam gdzie jest to konieczne dla zapewnienia komfortu mieszka艅c贸w,
Przypomnijmy, 偶e podstawowym celem realizowanej przez Miasto inwestycji jest zapewnienie dogodnego po艂膮czenia tramwajowego dla tysi臋cy mieszka艅c贸w p贸艂nocy Krakowa, pozbawionych dotychczas takiego szybkiego 艣rodka transportu. Dojazd tramwajem do 艣r贸dmie艣cia potrwa nieco ponad 20 minut. Nowy uk艂ad drogowy, kt贸ry powstaje w ramach zadania uporz膮dkuje ruch samochodowy w tej cz臋艣ci Krakowa. Nie bez znaczenia s膮 te偶 nowe trasy rowerowe, szczeg贸lnie umo偶liwienie osobom podr贸偶uj膮cym po Krakowie jedno艣ladami na sprawy przejazd pod lini膮 kolejow膮 nr 95 oraz ulic膮 Opolsk膮.